Fandom

Muumitalo

Yle TV1

359sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Yle TV1 (puhekielessä Ykkönen) on Yleisradion omistama televisiokanava, joka tarjoaa yleisölle uutisia, urheilua ja viihdettä suomeksi. Lähes 70 % Yle TV1:n ohjelmistosta koostuu asiaohjelmista.lähde?

Yle TV1 lähetti ohjelmaa nimellä Suomen Televisio vuodesta 1958 vuoteen 1965. Kun Yle osti Tamvision, Suomen Televisio sai nimekseen TV-ohjelma 1, ja Tamvisio sai nimekseen TV-ohjelma 2.

Yle TV1 HD aloitti lähetyksensä 28. tammikuuta 2014.

OhjelmistoMuokkaa

Päivittäin esitettävät ohjelmatMuokkaa

Päivittäin esitettäviä ohjelmia ovat:

  • Yle Uutiset kello 17.00, 18.00 ja 20.30
  • Urheiluruutu arkisin kello 20.55, lauantaisin kello 20.50 sekä sunnuntaisin ja pyhäpäivinä kello 20.45
  • Uutisikkuna öisin, kun ei ole muuta ohjelmaa lähetettävänä

Arkiaamuisin kello 6.25–9.30 esitetään Aamu-TV ja iltapäivällä klo 15.10–16.00 sen kooste Tänään otsikoissa.

Säännöllinen arkipäivien ohjelmistoMuokkaa

Arkipäivien ohjelmisto alkaa kello 5.55 ohjelmauusinnalla, jota seuraa Aamu-TV. Aamuohjelmaa seuraavat tyypillisesti uusinnat.

Viiden minuutin mittaisia uutissähkelähetyksiä esitetään kello 11.00, 15.00 ja 17.00. Ylen englanninkieliset uutiset (Yle News) esitetään kerran päivässä klo 15.05. Klo 16.50 näytetään venäjänkieliset uutiset (Novosti Yle) ja klo 16.55 Yle Uutiset viittomakielellä. Yle TV1:n joka ilta kello 20.30 esitettävä pääuutislähetys on Suomen katsotuin uutislähetys ja kerää kanavalle päivittäin peräti miljoona katsojaa.[1] Uutisten myöhäislähetyksen alkamisaika riippuu muusta ohjelmistosta.

Päivän mittaan näytetään parina edellisenä päivänä esitettyjen ohjelmien uusintoja. Torstaisin esitetään Eduskunnan kyselytunti klo 16–16.55.

Kello 17:n Yle Uutisten jälkeen on vuorossa ulkomainen sarja, esimerkiksi Isä Brown ja hänen laumansa ja Murdochin murhamysteerit. Tiistaista perjantaihin kello 18.30 esitetään viihteellinen keskusteluohjelma Puoli seitsemän.

Maanantai-illan ohjelmistoon kuuluvat Uutisvuodon uusinta, Prisma-dokumentti, MOT ja Dokumenttiprojekti. Tiistai-illassa ohjelmistoon kuuluvat dokumentti ja Prisma Studio sekä ulkomainen elokuva tai minisarja. Keskiviikon alkuilta on varattu historiadokumentille. Torstai-illan ohjelmistossa ovat Kuningaskuluttaja ja Ulkolinja-dokumentti.

Kesäisin ohjelmisto poikkeaa syys- ja kevätkauden ohjelmistosta.

Viikonloppujen ohjelmistoMuokkaa

Viikonloppuisin esitetään Yle Uutisten viiden minuutin sähkelähetys tunnin välein kello 8.00 alkaen kello 11.00 saakka. Sunnuntaisin normaalisti kello 10.00 esitettävän uutislähetyksen alkamisaika saattaa aikaistua viidellä minuutilla jumalanpalveluksen takia. Uutislähetysten välissä esitetään uusintoja.

Lauantai-iltaisin klo 20.30 uutislähetyksen jälkeen ennen Urheiluruutua lähetettiin aiemmin suora lottoarvonta, joka siirtyi MTV3:lle lokakuussa 2013. Viimeinen arvonta nähtiin TV1:ssä 28. syyskuuta 2013.[2] Urheiluruudun jälkeen vuorossa ovat Yle Leaks ja Uutisvuoto.

Lauantaisin ja sunnuntaisin esitetään ohjelmia kuten Pokka pitää ja Kotirintaman naiset. Lauantai-illan ohjelmistoon kuuluvat muiden muassa Avara luonto ja Uutisvuoto sekä ajoittain vaihtuvia rikossarjoja kuten Midsomerin murhat ja Komisario Frost. Sunnuntai-illan ohjelmistoon kuuluvat Arto Nybergin keskusteluohjelma ja Kotikatsomo.

ViihdeMuokkaa

Yle lähettää viihdettä pääasiassa toisella pääkanavalla Yle TV2:ssa, mutta Ylen katsotuimmat viihdeohjelmat ovat pääasiassa ykköskanavalla.[3] Kanavan katsotuin viihdeohjelma on vuodesta 1998 alkaen pyörinyt Uutisvuoto, joka kerää lauantai-iltaisin keskimäärin 700 000 katsojaa.[4] Kanavan toiseksi katsotuin ohjelma on Uutisvuotoa edeltävä, syyskuusta 2011 esitetty YleLeaks.[3] Ohjelmapaikalla lähetettiin vuosina 20012008 kotimaista klassikkosatiirisarjaa Itse valtiaat.

Logot ja tunnuksetMuokkaa

Suomen Television tunnuksessa oli neljä joutsenta, joiden keskellä luki Suomen televisio. Taustaväri oli harmaa, koska siihen aikaan ei ollut värilähetyksiä. Lopputunnuksessa teksti katosi, sitten joutsenet menivät kauemmaksi ja tausta katosi. Tunnukset olivat käytössä vuosina 1958–1965. Vuonna 1966 tunnuksessa oli mistelinoksa jonka sisälle ilmestyi sana ”Suomikanava” ja sen perään joko numero 1 tai 2 riippuen vastaanotettavasta kanavasta. Lopputunnuksen etenemissuunta oli päinvastainen kuin alkutunnuksen, mutta tekstiä oli lihavoitu. Tosin vuosien 1958–1965 tunnusta käytettiin ainakin jouluna, jolloin siinä oli lumisadetta ja joulupukki.

1970-luvulta vuoden 1991 loppuun TV1:n lähetys alkoi ja päättyi tunnuksella, jossa oli sininen tausta ja jossa neljä joutsenta kohtasi toisensa muodostaen vinoneliön. Neliön sisäpuolen yläosaan ilmestyi sana ”Yleisradio” tai (ruotsiksi ”Rundradion” ennen FST:n ohjelmia ja niiden jälkeen) ja alaosaan teksti ”TV 1”. TV2:la oli sama tunnus, paitsi alaosaan ilmestyi teksti Yleisradio TV2 (ks. kuva artikkelista Yle TV2).

TV1:llä oli vuoteen 1987 käytössään logo, joka esitti leveähköä ykköstä, jonka sisällä oli kirjaimet ”tv”. Tuolloin TV1:llä ei ollut tunnusfilmiä, vaan ennen MTV:n ohjelmaosuuksia ja niiden jälkeen näytettiin päivittäin vaihtuvaa luontokuvaa, johon oli liitetty TV1:n logo ja jonka aikana kuului ote joutsentunnuksen sävelestä kellopelillä soitettuna.

Vuonna 1987 TV1 otti käyttöönsä logon, joka esitti ykköstä, jonka jokainen viiva oli erivärinen. Tunnusfilmissä oli tummansininen tausta ja siinä ykkönen ensin kasaantui, näkyi vähän aikaa ja lopulta hajosi. Tunnusfilmiä esitettiin ennen MTV:n ohjelmaosuuksia ja niiden jälkeen. Tunnus oli käytössä vuoden 1992 loppuun asti.

Vuosina 1993–1998 TV1:llä oli käytössä logo, joka oli tummanpunainen neliö, jonka oikeassa reunassa oli valkoinen ykkönen. Tunnusfilmissä käytettiin kuutiota, jonka jokaisella puolella oli eri taustaväri. Kuution jokaisen puolen oikeassa reunassa oli myös läpinäkyvä ykkönen.

Vuosina 1998–2007 käytössä ollut logo oli muunnelma vuosina 1993–1998 käytössä olleesta logosta. Neliö oli muutettu kirkkaamman punaiseksi, sen reunoja oli pyöristetty ja siitä oli lohkaistu irti ykkönen. Tuona aikana oli käytössä kaksi erilaista kanavailmettä, joista jälkimmäinen tuli käyttöön vuonna 2001.

Keväästä 2007 maaliskuuhun 2012 käytössä ollut logo muistutti Yleisradion alkuaikojen tunnuksen joutsenta. Taustaväri oli sininen ja logo valkoinen. Illan viimeisen ohjelman jälkeen tuli logo jossa joutsen katosi kuvaruutuun ja alle ilmestyi teksti ”Hyvää yötä” ja ennen aamun ensimmäisen ohjelman alkamista tuli logo jossa joutsen palasi kuvaruutuun ja tuli teksti ”Hyvää Huomenta”.

GalleriaMuokkaa

Luontokuva MTV:n lähetyksen jälkeen vuodelta 1986.

Yle TV1:n vuosina 1987–1992 käytössä ollut tunnus. Tunnusta esitettiin ennen MTV:n ohjelmaosuuksia ja niiden jälkeen

Yle TV1:n vuosina 1993–1998 käytössä ollut logo. Logo ilmestyi Yleisradion tunnuksen loppuun.

Yle TV1:n vuosina 2007–2012 käytössä ollut logo.

TV1:n ohjelmiaMuokkaa

Question book-4.svg Tähän artikkeliin tai osioon ei ole merkitty lähteitä, joten tiedot kannattaa tarkistaa muista tietolähteistä. Voit lisätä artikkeliin tarkistettavissa olevia lähteitä ja merkitä ne ohjeen mukaan.

Aiemmin esitettyä ohjelmistoaMuokkaa

KuuluttajatMuokkaa

Yle TV1:llä on edelleen kuuluttajia, toisin kuin sisarkanava Yle TV2:lla. Maria Jungner Nina Sevelius Anna-Liisa Tilus Teija Sopanen (Suomen television ensimmäinen kuuluttaja 1950-luvulta 1970-luvulle)

YLE TV1+Muokkaa

YLE TV1+

Lähetykset alkoivat 1. tammikuuta 2008

Lähetykset loppuivat 4. elokuuta 2008

Omistaja Yleisradio Oy

Maa Suomen lippu Suomi

Näkyvyysalue Koko maa

Aiemmin YLE24 (2001–2007) YLE Extra (2007–2008)

Kotisivu www.yle.fi/tv1

Saatavuus

Antenniverkko

Antenni kanava 8 (rinnakkaislähetys)

Kaapeliverkko

Elisa kanava 8 (rinnakkaislähetys)

Welho kanava 8 (rinnakkaislähetys)

DNA kanava 8 (rinnakkaislähetys)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki