FANDOM

Tiuhti ja Viuhti
Tiuhti & viuhti

Tiuhti ja Viuhti.

Laji
Sukupuoli Mies (Tiuhti)
Nainen (Viuhti)
Hiusten väri Mustat (Tiuhti)
Oranssit (1991-piiretyssä)
Mustat (Viuhti)
Vaaleansiniset (1991-piiretyssä)
Silmien väri Mustat (Tiuhti)
Mustat (Viuhti)
Asuinpaikka Muumitalo, Muumilaakso
Sukulaiset Taikuri
Taikurin pantteri
Nuuskamuikkunen
Muumimamma
Muumipappa
Hemuli
Pikku Myy
Nipsu
Niiskuneiti
Muumipeikko
Taikurin hattu
Mymmeli
Tuu-Tikki
Piisamirotta
Kuningasrubiini
Niisku
Aliisa
Noita
Vilijonkka
Poliisimestari
Launo
Haisuli
Posteljooni
Mörkö
Bernardo da Pinci
Kyvyt Puhuvat oudosti lisäen loppuun ti-tavun, puhuvat ulkomaan kieltä.
Esittäjä(t) Marja Packalén (Tiuhti) (1991-piiretyssä)
Ella Pyhältö (Tiuhti) (vuoden 2017 dubbaus)
Leena Uotila (Viuhti) (1991-piiretyssä)
Carla Rindell (Viuhti) (vuoden 2017 dubbaus)
Ensiesiintyminen Vuoden 1948 kirjassa Taikurin hattu

Tiuhti ja Viuhti ovat kaksoset, jotka kantavat mukanaan suurta matkalaukkua, jota he eivät jätä hetkeksikään yksin. Tiuhti ja Viuhti puhuvat niin erikoisesti, että aluksi ainoastaan Hemuli ymmärsi heitä. He lisäävät lähes jokaisen sanan perään päätteen -ti. Esimerkiksi näin:

hyvääti päivääti!

Tiuhti ja Viuhti saapuivat Muumilaaksoon kirjassa Taikurin hattu, ja ovat siitä lähtien asuneet Muumitalossa.

Tiuhti ja Viuhti Tove Janssonin tuotannossa Muokkaa

Muumikirjoissa Tiuhti ja Viuhti tavataan ensi kerran teoksessa Taikurin hattu (1948). Heidän aivan ensimmäinen esiintymisensä oli kuitenkin Tove Janssonin Ny Tid -lehteen vuosina 1947–1948 piirtämässä sarjakuvassa Jorden går under! (suomennettu nimellä Maailmanloppu tulee! vuonna 2007), joka perustuu aiempaan Muumipeikko ja pyrstötähti -kirjaan. Jansson piirsi sarjakuvaa samaan aikaan kun hän kirjoitti Taikurin hattua. Tiuhti ja Viuhti nähtiin ensi kerran 5. joulukuuta 1947 ilmestyneessä stripissä, jossa he kömpivät yllättäen esiin perhosia keräävän hemulin lasipurkista. Toisin kuin muumikirjoissa, tässä sarjakuvassa Tiuhti ja Viuhti kiroilevat.[2]Lisäksi sarjakuvassa Niiskuneiti ymmärtää heidän puhettaan, sillä "hänellä oli naisen vaisto".[3]

Kirjassa Taikurin hattu Tiuhti ja Viuhti tulevat Muumilaaksoon paetessaan Mörköä. He kantavat mukanaan suurta matkalaukkua, jossa he piilottelevat Mörön himoitsemaa kuningasrubiinia. Tässä kirjassa vain Hemuli osaa puhua heidän kanssaan. Tove Janssonin teoksista Tiuhti ja Viuhti nähdään myöhemmin vielä kuvakirjassa Vaarallinen matka, jossa heidät on kuvattu hieman eri näköisiksi kuin aiemmin.

Tiuhti ja Viuhti perustuvat osin Tove Janssoniin ja Vivica Bandleriin, johon Janssonilla oli lyhyt suhde 1947. Hahmojen nimet olivat alkujaan salanimiä, joita Jansson oli käyttänyt kirjeissään (Tofslan = Tove, Vifslan = Vivica). Tove Janssonin elämäkerturi Boel Westinon tulkinnut, että Tiuhtin ja Viuhtin salaisuus (matkalaukun kätketty sisältö) kuvaa vertauskuvallisesti Janssonin ja Bandlerin salattua suhdetta.

Tiuhti ja Viuhti muualla Muokkaa

Muumilaakson tarinoita -sarjassa Tiuhti ja Viuhti esiintyvät jaksoissa "Pikkuruiset vieraat" (osa 6), "Matkalaukku" (osa 7), "Taikurin taika" (osa 8) ja "Ihana lahja" (osa 72), joista kaikki paitsi viimeinen perustuvat Taikurin hattu -kirjaan. Sarjan suomenkielisessä versiossa Tiuhti ja Viuhti puhuvat normaalisti, mutta ruotsinkielisessä versiossa he puhuvat sla-kieltä. Sarjassa hahmojen suomenkielisinä ääninä ovat Yleisradion dubbauksessa Marja Packalén (Tiuhti) ja Leena Uotila (Viuhti). MTV:n dubbauksessa hahmojen ääninä ovat Ella Pyhältö (Tiuhti) ja Carla Rindell (Viuhti).

Tiuhti ja Viuhti esiintyvät myös tietokonepelissä Muumit ja Taikurin hattu, jossa he puhuvat samoin kuin kirjoissa.

Ohjelman-televisiossa Muumilaakson tarinoitaMuokkaa

Jaksot Muokkaa

  1. Pikkuruiset vieraat, / Tiuhti ja Viuhti
  2. Matkalaukku, / Arvostuksellinen matkalaukku
  3. Taikurin taika, / Taikuri ja kuningasrubiini
  4. Ihana lahja, / Uskomaton lahja

Ohjelman-televisiossa Muumien maailmaMuokkaa

Jaksot Muokkaa

VHS-julkaistu Muokkaa

  1. Muumilaakson tarinoita 03 Taikurin salaisuudet
  2. Muumilaakson tarinoita 21 Ihana lahja

DVD-julkaistu (Yleisradion version) Muokkaa

MTV3 DVD-julkaisut Muokkaa

  1. Muumi 03 Taikuri ja kuningasrubiini
  2. Muumi 24 Muumit ja delfiinit

KuvagalleriaMuokkaa

kaikki tyngät