Fandom

Muumitalo

Taikurin hattu (esine)

355sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Taikurin hattu
Outlandishwords.gif
Luoja(t) Tove Jansson
Laji ihminen
Ikä
Sukupuoli Mies
Pituus
Paino
Hiusten väri Harmaat
Silmien väri Mustat
Asuinpaikka Kuu
Sukulaiset
Tutut Taikuri (lemmikki)
Muumilaakson Kuningas
Muumiperhe (ystäviä)
Tiuhti ja Viuhti (ystäviä)
Pikku Myy (ystävä)
Muumipeikko
Nuuskamuikkunen (ystävä)
Niisku (sisko)
Nipsu (ystävä)
Niiskuneiti
Hemuli (ystävä)
Noita (ystävä)
Aliisa
Taikurin pantteri
Muumimamma
Muumipappa
Kyvyt Osaa lentää panterillaan ilmojen halki,
osaa tehdä taikoja viitallaan ja hatullaan,
pystyy käsillään kasvattamaan elotonta maata taas henkiin.
Esittäjä(t) Timo Torikka (1991-piiretyssä)
Jarmo Koski (1977-piiretyssä)
Ensiesiintyminen Vuoden 1948 kirjassa Taikurin hattu

Taikurin hattu on Taikurille kuuluva silinterihattu, jonka taikaviomat muuttavat muun muassa kananmunankuoria pilviksi.

VAROITUS: Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Kirjassa Taikurin hattu Muumipeikko herää talviunilta, menee ulos, jossa kohtaa heränneen Nuuskamuikkusen ja he herättävät Nipsun. He menevät meren vieressä olevalle vuorelle, josta hattu löytyy ja ottavat sen mukaan, jotta Muumipappa voi kokeilla sitä. Hattu on liian suuri papalle, joka saa tästä päänsäryn, muttei ehdi muuttua miksikään. Hattua käytetään paperikorina, joka taikoo pilvet, joilla Muumipeikko ja Niiskuneiti lentävät. Myöhemmin piiloleikkiä leikkiessä Muumipeikko piiloutuu hattuun, muuttuu kummalliseksi olioksi ja muut pieksevät sen. Muumipeikon vanhemmat saavat kuitenkin hänet muuttumaan entiselleen. Tämän jälkeen Muumipeikko ja Niisku päättävät testata hattua ja houkuttelevat ilkeän Muurahaikorennon sen sisään, jotta he voisivat kostaa tälle. He laittavat sanakirjan hatun päälle ja odottavat. Muurahaiskorento muuttuu maailman pienimmäksi siiliksi, joka menee ulos, mutta mamma ja pappa päättävät hävittää hatun, koska muumitalo lainehtii vettä (hattuun mennyttä hiekkaa) ja seinät ovat täynnä vieraskielisiä sanoja.

Myöhemmin Nuuskamuikkunen ja Muumipeikko piilottavat joesta löytyneen hatun, joka taikoo vettä mehuksi, luolaan. Myöhemmin luolaan muuttava Piisamirotta laittaa vahingossa tekohampaansa hattuun. Hattu otetaan taas muumitaloon, mutta se taikoo Hemulin kasvinversot tiheäksi viidakoksi muumitalon ympärille ja sen sisään, jossa lapset leikkivät viidakkoleikkiä. Pian viidakko kuitenkin kuivuu ja häviää, ja joitain hetkiä sen jälkeen Tiuhti ja Viuhti saapuvat Mörön takaa-ajamina Muumien luokse. Tiuhtilla ja Viuhtilta on Möröltä otettu kuningasrubiini ja Mörköä vastaan järjestetään oikeudenkäynti. Mamma keksii aatteen antaa Mörölle taikurin hatun rubiinia vastaan ja näyttää, kuinka hattu taikoo kirsikat jalokiviksi. Tuon jälkeen Mörkö ottaa hatun ja lähtee. Kun taikuri saapuu myöhemmin Muumien juhliin, hänellä on jo uusi hattu päässään. Muumit ja Taikurin hattu.

Esiintymiset Muumilaakson tarinoita -sarjassaMuokkaa

  1. Muumilaakson kevät
  2. Taikurin hattu

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki