FANDOM

Tämä artikkeli käsittelee kirjaa. Hatusta, katso Taikurin hattu (esine)
Taikurin hattu (1956)
Trollkarlens hatt (1948)
Image006
Kirjailija Tove Jansson
Kustantaja WSOY
Suomentaja Jaakko Anhava
Genre Satu
Ilmestynyt 1948
Julkaisuasu kirja
Sivuja
Kirjasarja
Kansitaiteilija tekijän oma kuvitus
ISBN 951-0-19576

Taikurin hattu (Trollkarlens hatt) on Tove Janssonin kolmas Muumikirja, joka ilmestyi ruotsiksi vuonna 1948, ja suomennos tuli vuonna 1956. Kirjassa mukaan tulevia uusia hahmoja ovat mm. Tiuhti ja Viuhti sekä Taikuri.

VAROITUS: Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Kirja alkaa, kun Muumipeikko, Nipsu ja Nuuskamuikkunen löytävät keväällä erään vuoren huipulta omituisen silinterihatun, Taikurin hatun. Kirja kuvaa elämää Muumilaaksossa, ja sitä, miten Taikurin hattu voi sotkea kaiken. Muumipeikko, Nipsu ja Nuuskamuikkunen löytävät taikurin hatun vuorelta eräänä kevätaamuna herättyään juuri talviunilta. He tuovat sen Muumitaloon, mutta eivät tiedä, mitä siitä seuraa. Muumipappa sovittaa hattua, mutta se on liian iso. Sitten he alkavat käyttää sitä roskakorina.

Muumit syövät munia ja heittävät kuoret taikurin hattuun, jossa niistä tulee pilviä. He alkavat lennellä niillä. Muumit leikkivät kuurupiiloa, jolloin Muumipeikko piiloutuu taikurin hattuun ja muuttuu kummituseläimeksi. Hän ei muutu takaisin entiselleen, ennen kuin Muumimamma varmistuu siitä, että hän on Muumipeikko.

Muumipeikko keksii kostaa ilkeälle Muurahaiskorennolle (Muurahaisleijonalle) muuttamalla hänet taikurin hatulla. Muurahaiskorennosta tulee pieni siili. Muumimamma ja pappa päättävät hävittää taikurin hatun heittämällä sen jokeen.

Seuraavana yönä Nuuskamuikkunen ja Muumipeikko lähtevät salaiselle yövaellukselle, jolloin he löytävät taikurin hatun. He päättävät pitää sitä Nipsun luolassa.

Piisamirotta kyllästyy asumaan muumien luona ja muuttaa Nipsun luolaan. Hän panee irtohampaansa taikurin hattuun, jossa niistä tulee jotain. (Kirjassa ei kerrota, mitä niistä tulee.) Kun muumit tulevat rannalle tuomaan Piisamirotalle huonekaluja tämän pyynnöstä, hän on kadonnut. Rannalta he löytävät sen sijaan veneen, jonka he kastavat Seikkailuksi.

Muumit ystävineen lähtevät Seikkailulla matkalle ja päätyvät hattivattien saareen. Hemuli, joka on keksinyt uudeksi harrastuksekseen kasvitieteilyn, joutuu hattivattien saartamaksi. Nuuskamuikkunen keksii kuitenkin keinon hätyyttää hattivatit pois Hemulin kimpusta. Rangaistukseksi ahdistelusta Hemuli vie hattivattien ilmapuntarin. Puntari osoittaa, että tulee valtava myrsky, joten muumit rakentavat teltan suojaksi. Yöllä hattivatit tulevat telttaan etsimään ilmapuntariaan ja teltta sortuu. Muumit nukkuvat loppuyön taivasalla. Seuraavana päivänä kaikki tekevät löytöjä saarelta, ja Niiskuneiti löytää puisen keulakuvan. Kaikki nämä löydöt mukanaan he lähtevät kotia kohti.

Hattu otetaan uudestaan Muumitaloon. Lapset menevät asumaan vähäksi aikaa Nipsun luolaan. He kalastavat suuren Mamelukin, jonka jälkeen he lähtevät kotiin. Heidän poissa ollessaan Muumitalosta on tullut viidakko, kun Muumimamma on taloa siivotessaan laittanut roskia hattuun. Aikanaan loistokas viidakko kuitenkin kuihtuu.

Eräänä päivänä Tiuhti ja Viuhti saapuvat Muumitaloon ja saavat sieltä majapaikan. Eräänä aamuna he sitten kertovat Hemulille (joka hoitaa heitä, koska ymmärtää heidän kieltään), että kauhea Mörkö ajaa heitä takaa. Sen jälkeen he laittavat eteiseen eräänlaisen hälytyssysteemin. Eräänä iltana Mörkö seisoo Muumitalon edessä. Myöhemmin he järjestävät oikeudenkäynnin Mörön sekä Tiuhdin ja Viuhdin välillä. Mörkö tulee hakemaan rubiininsa, mutta muumit eivät vielä siinä vaiheessa tiedä, että se on Tiuhdin ja Viuhdin matkalaukussa. Muumit asettautuvat syreenipensaiden katveeseen, jonne Mörkö saapuu. Muumit antavat Mörölle taikurin hatun rubiinin vastineeksi, eikä hattua enää sen jälkeen nähdä.

Kesä alkaa loppua ja Nuuskamuikkunen lähtee Muumilaaksosta. Muumimamman käsilaukku katoaa, ja alkaa suuri etsintä. Tiuhti ja Viuhti ovat ottaneet sen ja nukkuneet siinä, mutta päättävät palauttaa sen Muumimammalle. Löytymisen kunniaksi Muumimamma järjestää suuren juhlan, jossa Tiuhti ja Viuhti lopulta näyttävät kuningasrubiininsa. Samaan aikaan Kuussa taikuri näkee sen loisteen ja suuntaa Muumilaaksoon. Taikuri haluaa rubiinin Tiuhtilta ja Viuhtilta, mutta he haluavat pitää sen itse. Sitten taikuri alkaa toteuttaa muumilaaksolaisten toiveita. Tiuhti ja Viuhti toivovat toista kuningasrubiinia, ja taikuri tekee heille kuningatarrubiinin. Taikuri lähtee Muumilaaksosta iloiten rubiinista, ja vähitellen Muumilaaksoon laskeutuu syksy.

1-15 Muumien maailma 1. Taikurin hattu
2. Kalifornian kuningas
3. Muurahaiskorento
4. Vaapukkamehua ja kanarialintuja
5. Viidakko Muumitalossa
6. Tiuhti ja Viuhti
7. Mörön oikeudenkäynti
8. Nuuskamuikkusen lähtö
9. Kadonnut käsilaukku
10. Kuningasrubiini
11. Täytettyjä toivomuksia
12. Elokuujuhla
13. Ilmapuntarin arvoitus
14. Hattivattien hyökkäys
15. Aarteenetsintää
1-8 Muumilaakson tarinoita 1. Muumilaakson kevät
2. Taikurin hattu
3. Rannalta löytynyt hylky
4. Tervetuloa hattivattien saarelle
5. Hattivattien salaisuudet
6. Pikkuruiset vieraat
7. Matkalaukku
8. Taikurin taika

Muumi-kirjat
Muumit ja suuri tuhotulva (1945) • Muumipeikko ja pyrstötähti (1946) • Taikurin hattu (1948) • Muumipapan urotyöt (1950) • Vaarallinen juhannus (1954) • Taikatalvi (1957) • Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia (1962) • Muumipappa ja meri (1965) • Muumilaakson marraskuu (1970)
Kuvakirjat: Kuinkas sitten kävikään? (1952) • Kuka lohduttaisi Nyytiä? (1960) • Vaarallinen matka (1977) • Outo vieras Muumitalossa (1980)

kaikki tyngät