FANDOM

Taikuri, Eric/Erik
799B1C5A-4F2D-4A9E-B828-E114D54A199E

Taikuri.

Laji ihminen Homo sapiens
Sukupuoli Mies
Hiusten väri Harmaat
Silmien väri Siniharmaat
Asuinpaikka Kuu, Peuravuoret, Muumitalo
Sukulaiset Susineiti (puoliso) Pantteri (lemmikki)
Mymmeli
Nipsu
Muumipeikko
Niiskuneiti
Tiuhti ja Viuhti
Niisku
Hemuli
Muumimamma
Muumipappa
Pikku Myy
Nuuskamuikkunen
Poliisimestari
Posteljooni
Tuu-Tikki
Vilijonkka
Piisamirotta
Haisuli
Kyvyt siirtää/tuhota esineitä ajatuksenvoimalla, toteuttaa toiveita siirtämällä esine toivojalle
Esittäjä(t) Timo Torikka (Taikuri) (1991-piirretyssä)
Markus Bäckman (Taikuri)
Jarmo Koski (Taikuri)
Esa Saario (Taikuri)
Sami Siitojoki (Taikuri)
Ensiesiintyminen Muumilaakson tarinoita
Muumien maailma
Taikurin hattu
Muumit ja Taikurin hattu
Muumit ja suuri syysjuhla

Taikuri (Trollkarlen) oikealta nimeltä Eric/Erik, on muumilaakson animesarjassa esiintyvä, kuussa aikaa viettävä ja peuravuorilla asuva taikuri. Taikuri, joka ratsastaa mustalla, lentävällä urospuolisella pantterilla planeettojen välillä etsien maailman suurinta timanttia. Hän keräilee myös muita jalokiviä. Taikuri lähti etsimään jalokiviä jo nuorempana miehenä, hän on siis viettänyt koko elämän pantterin kanssa etsiskellen timantteja. Taikuri on hyvin yksinäinen ja surullinen mies.Taikurin hattu, (osa 2) Taikurin taika (osa 8), Lampun henki (osa 32), Leija (osa 33) ja Satumainen smaragdi (osa 73), jaksossa Taikuri saa viimein haltuunsa Kuningasrubiinin, jota hän oli etsinyt 300 vuotta. Kuningasrubiinit ovat entisaikojen rauhanajan tehneiden kuninkaiden omaisuutta, jotka itse jumalat lahjoittivat nämä heille. Kuningasrubiineja on olemassa vain kaksi, ja kumpikin kuuluu etelä, - sekä pohjoisen peuravuorten huipulle. Kun taikuri otti rubiinit ilman kuninkaiden lupaa. Alkaa luonto hiljalleen kärsiä ja jumalsoturit palaavat vaatimaan rubiinit takaisin itselleen. Tiuhti ja Viuhti toivoivat hänelle rubiinin, ja toisen rubiinin Mörkö otti ilman lupaa peuravuorten huipulta, jonka myöhemmin Tiuhti ja Viuhti varastavat möröltä. Taikuri voi toteuttaa vain muiden toiveita, ei omiaan. Hän ei kuitenkaan Taikalamppu, Leija ja Smaragdi, täytä toivomuksia ilmaiseksi, vaan vaatii yleensä vastapalveluksen.

"En ole saanut punssia 85-vuoteen," Taikuri ei ole siis mikään juomaveikko, hän on nauttinut punssia ainoastaan kirkollisissa tapahtumissa, hän on toiminut myös pappina.

"Minä en ole sellainen Taikuri, joka kutsutaan paikalle mistä tahansa päähänpistosta."

"En ole koskaan tuntenut mitään tälläistä, aivan kun suuri roihu leviäisi sisälläni."

Ulkonäkö Muokkaa

VAROITUS: Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Taikuri on pitkä ja salaperäinen mies, jolla on tarkkaavaiset silmät ja suipot korvat. Hän on päälaeltaan kalju, mutta muutoin hänellä on pitkät harmaat hiukset. Lisäksi Taikurilla on niinikään harmaat viikset, sekä pitkä suippo parta. Taikuri on kietoutunut tummaan viittaan, käsissään Taikurilla on valkeat sormikkaat ja päässään iso musta silinterihattu. Taikurilla ei koskaan ole ollut muita ystäviä kuin pantteri, jonka hän pelasti nuorena. Taikuri on iätön ihminen, joka jostain syystä omaa yliluonnoliset voimat. Voi olla että Taikuri on syntynyt taikavoimineen, tai sitten hän on oppinut ne joltain. Taikuri on toivonut itselleen sekä pantterilleen ikuisen elämän, siksi hän ei voi enää toteuttaa toiveita itselleen. Taikuri on elänyt koko elämänsä suuressa epätoivossa sekä yksinäisyydessä, eikä kukaan ihminen ole koskaan uskaltanut lähestyä häntä pelottavan ulkonäönsä takia. Jonain päivänä hän rakastuu eläinjumalien kasvattamaan naiseen, jol la on voimia hallita yliluonnolisia voimia niinkuin taikurilla, telekinesia, ja tämä on Taikurin ensirakkautensa. p. Kyseinen nainen pitää jättiläistä, tarunomaista leijonaa isänään joka on kasvattanut hänet pienestä tytöstä lähtien. Taikuri menee myöhemmin tämän kanssa naimisiin.

Taikurin suomenkielisenä äänenä sarjassa Muumilaakson tarinoita toimii Yleisradion dubbauksessa Timo Torikka ja MTV:n dubbauksessa Markus Bäckman.

Taikurin suomenkielisenä Muumien maailma- sarjassa äänenä toimii Jarmo Koski. Tietokonepelissä Muumit ja Taikurin hattu äänenä on Esa Saario. Tietokonepelissä Muumit ja suuri syysjuhla äänenä on Sami Siitojoki.

Jaksot Muokkaa

  1. Taikurin hattu / Taikahattu (2)
  2. Taikurin taika / Taikuri ja kuningasrubiini (8)
  3. Lampun henki / Oikukas lampunhenki (32)
  4. Leija / Leijan lennätystä (33)
  5. Satumainen smaragdi / Kuningatarsmaragdi (73)

Ohjelmassa televisiossa Muumien maailmaMuokkaa

VHS-julkaistuMuokkaa

DVD-julkaistu (Yleisradion version) Muokkaa

DVD-julkaistu (MTV3 version) Muokkaa

KuvagalleriaMuokkaa

kaikki tyngät