FANDOM

Surku.jpg

Surku Muumien maailma-sarjassa.

Surku.jpg

Surku Muumilaakson tarinoita-sarjassa.

Surku on myssypäinen, viittaan pukeutuva koira, joka tulee Muumilaaksoon kirjassa Taikatalvi. Kirjassa hän pitää susien ulvonnasta ja käy joka yö vuorilla ulvomassa. Päivisin hän piiloutuu komeroon. Surku kokee sudet veljikseen ja lähtee Yksinäisille vuorille. Sudet saapuvat, mutta aikovatkin syödä hänet, mutta Urheiluhemuli saapuu ja pelastaa hänet. Surku lähtee Urheiluhemulin mukaan Yksinäisille vuorille. Surku esiintyi myös kirjassa Vaarallinen matka, jossa hän saapuu monien muiden hahmojen kanssa Muumilaaksoon kuumailmapallolla.

Muumilaakson tarinoita-sarjassa Surkuun tutustutaan jaksossa Talven vieraita. Surku saapuu Muumilaaksoon talvella mennäkseen Yksinäisille vuorille tapaamaan susia, joita se pitää veljinään. Kuten kirjassa myös sarjassa sudet yrittävät syödä sen, mutta Reippailija-Hemuli hiihtää paikalle ja pelottaa sudet pois. Surku poistuu Hemulin mukana kiertelemään maailmaa.

Vaikka Surku muistetaan parhaiten kirjasta Taikatalvi, tekee hän depyyttinsä sarjakuvassa Kuvitteluleikki, joka ilmestyi vuotta aiemmin kuin Taikatalvi. Sarjakuvassa Surku on Miskan hoivassa ja pitää kuonokoppaa, koska on niin surkea. Toisin kuin kirjassa, Surku pitää sarjakuvissa Kissoista, joka on aiheuttanut tälle häpeää.

Kuvagalleria Muokkaa

Stub.gif Tämä sivu on tynkä eli lyhyt artikkeli. Voit auttaa Muumitaloa laajentamalla artikkelia.
kaikki tyngät

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki