Fandom

Muumitalo

Smaragdi

355sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Smaragdi on silikaattimineraali beryllin vihreä värimuunnos. Se on jalokivi ja sitä käytetään korukivenä. Beryllien kemiallinen kaava on Be3Al2Si6O18. Smaragdin vihreä väri aiheutuu pienestä määrästä kromia ja joskus vanadiinia.[1] Sen nimi on peräisin latinan sanasta smaragdus, joka puolestaan tulee kreikan sanasta σμάραγδος (smáragdos).[2] Arvokkaimpien smaragdien väri on puhtaan ruohon vihreä, mutta täysin puhtaat ja virheettömät smaragdit ovat harvinaisia. Oikean värinen sulkeumia täynnä oleva kivikin on arvokkaampi kuin puhdas mutta haalea kivi.kenen mukaan? Vaikka muita beryllin muotoja esiintyy Suomessa, smaragdia ei toistaiseksi ole löydetty.

EsiintyminenMuokkaa

Smaragdia löytyy yleensä metamorforfisista kivistä. Varhaisimmin sitä löydettiin Egyptistä. Nyttemmin smaragdia on löydetty myös Kolumbiasta, Venäjältä, Etelä-Afrikasta, Nigeriasta, Ghanasta, Tansaniasta, Namibiasta, Pakistanista ja Afganistanista.

TyöstäminenMuokkaa

Smaragdien hiontaan käytetään joskus erityistä smaragdihiontaa, joka on malliltaan porrashiontaa.[3]

Hiottuja smaragdeja.

Katso myösMuokkaa

akvamariini bixbiitti gosheniitti heliodori morganiitti

LähteetMuokkaa

  1. Siirry ylös ↑ ”Berylli: jalokivimuunnokset”, Mineraalit ja jalokivet, s. 237. Suomeksi julkaissut Gummerus Kustannus Oy. Suom. Kalle Taipale. Gummerus, 2009. ISBN 978-951-20-8083-0.
  2. Siirry ylös ↑ Fernie M.D., W.T. (1906). Precious Stones for Curative Wear. John Wright. & Co..
  3. Siirry ylös ↑ ”Smaagdi”, Jalokivien maailma, s. 46-49. Tsekin kielinen alkuteos, suomennettu saksankielisestä alkuteos. Suom. Kalle Taipale. WSOY, 1998. ISBN 951-0-22706-4.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki