Fandom

Muumitalo

Piisamirotta

355sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Tiedosto:Piisamirotta gif

Piisamirotta on Muumitalossa kotinsa tuhoutumisen jälkeen asustava filosofi. Hän asui ennen Muumilaakson läpi kulkevan joen penkassa, mutta hänen kotinsa tuhoutui Muumipapan rakennettua paikalle sillan.

Tämä artikkeli kertoo Tove Janssonin luomasta satuhahmosta. Jyrsijälajista katso piisami.

Piisamirotta saapui Muumitaloon sateisena iltana. Piisamirotta on Tove Janssonin Muumi-teoksissa esiintyvä hahmo. Hän on filosofi. Piisamirotta esiintyy kirjoissa Muumipeikko ja pyrstötähti sekä Taikurin hattu. Piisamirotta ei esiinny Muumilaakson tarinoita -animaatiosarjassa, mutta esiintyy sarjan jälkeen tehdyssä, samannimiseen kirjaan perustuvassa Muumipeikko ja pyrstötähti -elokuvassa. Edellä mainitussa elokuvassa Piisamirotan ääninäyttelijä on Markku Huhtamo. Elokuvassa Muumi ja punainen pyrstötähti Piisamirotan ääninäyttelijä on Jarmo Koski. Tietokonepelissä Muumit ja Taikurin hattu äänenä on Jukka Rasila.

Piisamirotta päätyy Muumien seuraan eräänä sateisena iltana, kun Muumipappa on saanut joen yli menevän sillan valmiiksi. Sillan rakentaminen rikkoo kuitenkin Piisamirotan kodin.[1] Hän viettää yön Muumitalossa[1] ja selittää aamulla kuistilla avaruudesta käyttämällä havaintovälineinään muun muassa korppuja ja sokeriastiaa.[2]

Piisamirotta asettuu myöhemmin asumaan Nipsun löytämään luolaan.

Lähteet

Viitteet

  1. ↑ Jump up to: a b Jansson, s. 20.
  2. Jump up ↑ Jansson, s. 25.

Stub.gif Tämä sivu on tynkä eli lyhyt artikkeli. Voit auttaa Muumitaloa laajentamalla artikkelia.
kaikki tyngät

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki