FANDOM

Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia

Det osynliga barnet
Näkymätön
Kirjailija Tove Jansson
Kustantaja WSOY
Suomentaja {{{suomeksi}}}
Genre {{{genre}}}
Ilmestynyt {{{vuosi}}}
Julkaisuasu {{{tyyppi}}}
Sivuja {{{sivu}}}
Kirjasarja {{{sarja}}}
Kansitaiteilija {{{kansi}}}
ISBN [[Toiminnot:Booksources/{{{isbn}}}|{{{isbn}}}]]

Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia on Tove Janssonin muumiaiheinen novellikokoelma. Kokoelma sisältää kaikkiaan yhdeksän novellia, muun muuassa nimikkonovellin "Kertomus näkymättömästä lapsesta". Monet Muumipeikko -sarjakuvat sekä muumianimen "Muumilaakson tarinoita" -jaksot perustuvat kokoelman novelleihin.

Kokoelman novellitMuokkaa

Novellit lyhyesti Muokkaa

VAROITUS: Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

  • Kevätlaulu - On kevät ja Nuuskamuikkunen on matkalla Muumilaaksoon, palaten talvivaellukseltaan. Hänen päässään on syntymässä kevätlaulu, joka ei kuitenkaan ole aivan valmis. Hän tapaa matkallaan pienen otuksen, joka on niin pieni ettei sillä ole nimeä. Otus on kovin puhelias ja utelias ja laulukin alkaa karkaa mielestä. Pieni otus saa kuin saakin nimen, Ti-ti-uu, ja Nuuskamuikkunen saa kiinni uudesta kevätlaulustaan.
  • Kamala tarina - Tarina kertoo pienestä homssusta, jolla on hyvin vilkas mielikuvitus, ja jonka johdosta hänellä on tapana narrata vanhempiaan. Homssu saa pienen opetuksen kun Pikku Myy narraakin häntä, ja lupaa isälleen, ettei enää koskaan narraa.
  • Vilijonkka joka uskoi onnettomuuksiin - Vilijonkka aavistaa kauniina ja tyynenä kesäpäivänä lähellä vaanivan onnettomuuden. Sen odottaminen saa hänen järjestelmällisen ja siistin maailmansa sekaisin, ja kuinka ollakaan, myrsky todella iskee. Myrsky kuitenkin puhdistaa niin Vilijonkan kuin hänen kotinsa.
  • Maailman viimeinen lohikäärme - Muumipeikko löytää lätäköstä pikkuötököiden sijasta pienen pienen lohikäärmeen. Hän aikoo pitää sen salaisuutena, muttei malta olla kertomatta Nuuskamuikkuselle. Harmikseen Muumipeikko huomaa, että hänen lohikäärmeensä kiintyykin Muikkuseen. Muumipeikko tulee mustasukkaiseksi, ja Nuuskamuikkunen miettii miten toimisi oikein ystäväänsä kohtaan.
  • Hemuli joka rakasti hiljaisuutta - Muuan hemuli ei viihdy työssään huvipuistossa ja odottaa kovasti eläkkeelle jäämistä. Kun pitkäaikainen sade turmelee ja hävittää puiston, on hemuli innoissaan. Hän kertoo haaveistaan eloisille sukulaisilleen, jotka nauravat tämän haaveille mutta lahjoittavat hemulille isoäidin vanhan kodin. Hemuli ihastuu uuteen rehevöityneeseen ja villiytyneeseen kotiinsa, mutta samalla hieman suree huvipuistossa viihtyneiden lasten puolesta. Hemuli alkaa hieman vastentahtoisesti mutta myötätunnosta rakentaa omalle kotitontilleen uutta hiljaisuuden puistoa yhdessä lasten kanssa. Hän epäilee pitävätkö lapset puistosta, mutta huomaa puistonsa vilisevän elämää kaikessa hiljaisuudessaan.
  • Kertomus näkymättömästä lapsesta - Tuu-tikki tuo muumiperheen luokse Ninnin, jonka ironinen täti oli hoitanut tätä pelkästä velvollisuudesta aina siihen asti kunnes Ninnistä tuli näkymätön. Tuutikki toivoo muumien saavan Ninnin taas näkyväksi. Muumien lempeys ja isoäidin kotilääkkeet auttavat Ninniä muuttumaan taas näkyväksi, mutta jotta Ninni näkyisi taas kokonaan, hänen on myös opeteltava olemaan oma itsensä. Vähitellen Ninni oppii näyttämään tunteitaan, puhuu enemmän ja vihdoin näkyy myös kokonaan - sekä nauraa ensimmäistä kertaa.
  • Hattivattien salaisuus - Eräänä päivänä Muumipappa kyllästyy perheisän elämään ja päättää lähteä vapaiden, salaperäisten ja alati vaeltavien hattivattien matkaan. Hän on kuullut niistä paljon ja haluaa selvittää elävätkö ne todella "huonoa elämää". Seilatessaan hattivattien kanssa hän yrittää ymmärtää niiden salaperäisyyttä ja hiljaisuutta, mutta joutuu pettymään myöhemmin huomatessaan, että ne todella ovat sellaisia kun hän on kuullut niistä puhuttavan. Pappa alkaa ikävöidä perhettä ja kotia, ja ymmärtää mitä todellinen vapaus voi olla.
  • Sedrik - Nipsu on murheissaan annettuaan topaasisilmin ja kuukivikaulapannoin koristellun koiransa Sedrikin Kampsun tyttärelle. Muumipeikko oli sanonut sen tekevän Nipsun itsensä monin verroin iloisemmaksi ja hyvälle mielelle. Nipsu kuitenkin murehtii niin ettei saa unta, ja lähtee yöllä Nuuskamuikkusen teltalle. Nuuskamuikkunen alkaa kertoa surun murtamalle Nipsulle tarinaa äitinsä tätistä joka omisti paljon tavaraa ja antoi lopulta lähes kaiken pois. Nipsu ihmettelee miten luopuminen voi tehdä onnelliseksi, ja ehkä lopuksi hän oivaltaa jotain Muikkusen tarinasta. Nipsu löytää Sedrikin myöhemmin, ilman topaaseja ja kuukiveä, mutta aivan yhtä rakkaana kuin ennen.
  • Kuusi - Muuan hemuli herättää muumiperheen keskellä talvea sanoen etteivät he voi nukkua, kun joulu on tulossa. Muumit ovat ihmeissään ja ottavat selvää miten joulua vastaan pitää varautua. Tarvitaan kuusi, paljon ruokaa ja lahjoja. Illan tullen he odottavat joulun tuloa, mutta paikalle saapuukin vain pieni nyyti sukulaisineen. Muumit päättävät jatkaa talviunia ja lahjoittavat kaiken joululle tarkoitetun pienille nyyteille, jotka ilahtuvat suuresti.

Muumi-kirjat
Muumit ja suuri tuhotulva (1945) • Muumipeikko ja pyrstötähti (1946) • Taikurin hattu (1948) • Muumipapan urotyöt (1950) • Vaarallinen juhannus (1954) • Taikatalvi (1957) • Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia (1962) • Muumipappa ja meri (1965) • Muumilaakson marraskuu (1970)
Kuvakirjat: Kuinkas sitten kävikään? (1952) • Kuka lohduttaisi Nyytiä? (1960) • Vaarallinen matka (1977) • Outo vieras Muumitalossa (1980)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki