FANDOM

Muurahaiskorento
Laji Hiekka
Sukupuoli Mies
Hiusten väri Harmaat
Silmien väri Siniharmaat
Asuinpaikka Taikurin hattu, Peuravuoret
Sukulaiset Susineiti (puoliso) Pantteri (lemmikki)
Mymmeli
Nipsu
Muumipeikko
Niiskuneiti
Tiuhti ja Viuhti
Niisku
Hemuli
Muumimamma
Muumipappa
Pikku Myy
Nuuskamuikkunen
Poliisimestari
Taikuri
Tuu-Tikki
Vilijonkka
Piisamirotta
Haisuli
Kyvyt Siirtää/tuhota esineitä ajatuksenvoimalla
Esittäjä(t) Matti Ruohola (Muurahaiskorento) (1991-piirretyssä)
Jarmo Koski (Muurahaiskorento)
Ensiesiintyminen Muumilaakson tarinoita
Muumien maailma
Taikurin hattu
Muumit ja suuri tuhotulva

Muurahaiskorento (tunnetaan myös nimellä Muurahaisleijona) on Muumilaakson rannalla elänyt vihainen otus, joka on nopea ja hyvä kaivautumaan.

VAROITUS: Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Kirjassa Muumit ja suuri tuhotulva (1945) Muurahaiskorento suuttuu Muumimammalle, Muumipeikolle, Nipsulle ja Tulppaanalle siitä, että he ovat hänen rannallaan. Muurahaisleijona kuopii hiekkaa Muumimamman päälle ja melkein vetää hänet kuoppaan.

Kirjassa Taikurin hattu (1948) Muumipeikko ja Niisku päättävät kostaa Muuraikorennolle (myös Suuressa Tuhotulvassa tapahtuneen) ja he ärsyttävät Muurahaiskorennon esiin. Muurahaiskorento kaivautuu kohtaan, johon he ovat laittaneet lasipurkin. Muumi ja Niisku vangitsivat Muurahaiskorennon lasipurkkiin ja vievät sen Muumitaloon.

Muumitalossa Muumi ja muut hänen ystävänsä laittavat Muurahaiskorennon taikurin hattuun ja pistävät hatun päälle sanakirjan. Pian koko talo on täynnä vieraskielisiä sanoja ja Muurahaiskorento muuttui hatussa maailman pienimmäksi siiliksi.

Muurahaiskorento on sivuhahmo teoksessa Taikurin hattu ja Taikahattu, jossa hänet kuvataan Muumipeikon ja hänen ystäviensä viholliseksi. Muumilaakson tarinoita -sarjassa ja kirjassa Muumit ja suuri tuhotulva hänet tunnetaan nimellä muurahaisleijona (ruots. myrlejonet). Kyseisessä teoksessa hän suuttuu Muumeille, Nipsulle ja Tulppaanalle siitä, että he ovat hänen rannallaan ja se alkaa kuopia hiekkaa Muumimamman päälle.

Muurahaiskorento elää hiekkarannalla maanalaisissa koloissa ja on erittäin nopea kaivaja. Muumipeikko keksii tavan kostaa muurahaiskorennolle käyttämällä hyväkseen tämän turhamaisuutta ja houkuttelee muurahaiskorennon kaivautumaan lasipurkkiin. Sen jälkeen Muumipeikko ystävineen laittaa hänet Taikurin hattuun ja muurahaiskorento muuttuu maailman pienimmäksi siiliksi. Muurahaisleijona on esiintynyt Muumilaakson tarinoita -sarjan jaksossa Taikurin hattu, jossa hän uhkaa syödä Niiskuneidin, joka on pudonnut Muurahaisleijonan pesäkuoppaan. Muurahaisleijonan ääninäyttelijä oli Yleisradion dubbauksessa Matti Ruohola ja MTV:n dubbauksessa Jarmo Koski.

Nimet muurhaiskorento ja muurahaisleijona on lainattu todelliselta hyönteislajilta, jonka toukat saalistavat ansakuoppien avulla. Muumeissa eläin on kuitenkin kuvattu oikean leijonan kaltaisena.

VHS-julkaistuMuokkaa

DVD-julkaistu (Yleisradion version)Muokkaa

DVD-julkaistu (MTV3 version)Muokkaa

kaikki tyngät