FANDOM

Muumit ja Taikurin hattu on kolmas Muumi-tietokonepeli ja se ilmestyi vuonna 1997. Peli on grafiikaltaan paljon edellisiä muumipelejä kehittyneempi ja monimutkaisempi. Pelissä Muumihahmot puhuvat ja Piisamirottaa, Mymmeliä, (joka esiintyy tässä pelissä ensimmäisen ja ainoan kerran Muumi-tietokonepeleissä) Muumipappaa sekä Taikuria lukuun ottamatta hahmojen suomenkielisinä ääninä on Muumilaakson tarinoista tutut äänet.

Muumilaakso nähtynä pelissä Taikuri on pulassa, sillä Kuningasrubiini on jälleen kadoksissa. Peliä voidaan pitää Taikurin hattu -kirjan jatko-osana, sillä pelin alussa kertoja kertoo Taikurin – sen jälkeen kun hän sai kuningasrubiinin Tiuhtin ja Viuhtin toivomuksen avulla – törmänneen matkalla pyrstötähteen. Hän selvisi muutamalla mustelmalla, mutta rubiini särkyi ympäri Muumilaaksoa yhdeksäksi palaseksi, ja tämän jälkeen Taikuri on ollut allapäin. Taikurin hattu kuitenkin tietää, että Muumilaakson asukkaat ovat löytäneet kaikki palaset, ja hattu on valmis kokoamaan pelaajan avustuksella rubiininpalaset kokoon erilaisissa tehtävissä ympäri Muumilaaksoa, josta palkkiona saa yhden rubiinin palasenper tehtävä.

Pelaaja auttaa taikuria tekemällä salaiset tehtävät, joiden avulla Kuningasrubiini saadaan takaisin. Rubiini on hajonnut yhdeksäksi palaksi ympäri Muumilaaksoa, ja laakson asukkaat ovat piilottaneet kukin löytämänsä kappaleen. He luovuttavat palasensa tehtävien ratkaisuja vastaan. Kun kaikki yhdeksän palasta ovat koossa Taikurin hatussa, ne yhdistyvät jälleen kokonaiseksi. Pelaajan oppaina toimivat Muumipeikko ja Niiskuneiti. Hauskat tehtävät opettavat mm. kellonajat, kasvien, marjojen ja jalokivien nimiä, aakkoset, sävelasteikon ja paljon muuta.

Ääninäyttelijät Muokkaa

Suomalaiset äänet: Muokkaa

Tehtävät Muokkaa

Muutetaan Vilijonkan talo mopin avulla viidakoksi, jossa sen jälkeen pitää ottaa kiinni kymmenen apinaa. Kerätään Muumipeikon ja Niiskuneidin kanssa Hemulin kadonneet kasvit. Tehdään Hattivattien saarella taikasauvojen avulla sähköistä taidetta ja näin saadaan taivas selkeäksi. Autetaan uimahuoneella Muumipappaa muistelmien teossa. (tapahtumat pohjautuvat Muumipapan urotyöt -kirjaan) Opitaan Piisamirotan kanssa kellonaikoja ja onnenpyörällä jalokivien nimiä. Koristellaan Pikku Myyn kanssa kakku Muumitalon keittiössä. Kootaan Muumipapan sanakirja (jonka Nipsu heitti hattuun luullen, että siitä tulisi kultaa ja jalokiviä) keräämällä kirjaimet, jotka ensin olivat hatusta tulleita ötököitä. Opitaan Tiuhdin ja Viuhdin kanssa marjojen nimiä. Opitaan Nuuskamuikkusen teltassa sävelasteikko ja soitetaan "musikordilla" kappale. Edellisten pelien tapaan esineiden painaminen hiiren kohdistimella saa aikaan joitain, mutta vain muutamassa kohdassa. Muumitalon vieressä olevasta kristallipallosta kertoja kertoo erilaisista Muumilaakson asukkaista, kuten Möröstä ja Hattivateista.

Pelin alkuvalikosta voi valita, meneekö Taikurin vuorelle kuuntelemaan tarinaa kuningasrubiinista, meneekö suoraan Muumilaaksoon, lukeeko Muumien luojasta, Tove Janssonista vai lopettaako pelin.

kaikki tyngät