FANDOM

Muumilaakson tarinoita 20 Leija
Muumilaakson tarinoita
Tiedosto:Noitakävelyä gif
Ensiesitys
Ohjaaja Hiroshi Saito
Kesto 24 min.
Niiskuneiti
Pikku Myy
Nipsu
Muumimamma
Muumipappa
Nuuskamuikkunen
Niisku
Hemuli
Feeniks
Aliisa
Lintu
Taikuri
Taikurin pantteri
Edeltävä #19 Muumilaakson tarinoita 19 Noitakävelyä
Seuraava #21 Muumilaakson tarinoita 21 Ihana lahja

  1. Muumipeikko ja linnut: Hemuli on innostunut lintujen tutkimisesta. Hän antaa Muumipeikolle, Niiskuneidille, Myylle ja Nipsulle lainaksi luontokirjan, ja he lähtevät tekemään havaintoja. He löytävät linnunpoikasia, joiden emo haavoittuu taistelussa haukkaa vastaan. Poikaset ja emo viedään hoitoon Muumitaloon. Muumiperhe päättää rakentaa linnunvarusteita.
  2. Feeniks-lintu: Salaperäinen lintu on lentänyt Muumilaaksoon ja yllättäen lintua ammutaan pyssyllä, ja se loukkaantuu. Lintua hoidetaan Muumitalossa, jossa Aliisa saa selville, että lintu on tarunhohtoinen Feeniks-lintu, jonka on määrä syöksyä tulivuoren kraatteriin ja syntyä uudelleen. Jakson piirrostyyli muistuttaa jonkin verran sarjan "uusia jaksoja" 79–104.
  3. Leija: Syksy on saapunut Muumilaaksoon ja Muumipeikko tulee surulliseksi, kun Nuuskamuikkusen pitää pian lähteä matkalle etelään. Nipsu löytää puusta erikoisen esineen, joka paljastuu leijaksi. Muumit ystävineen korjaavat leijan ja lähtevät lennättämään sitä. Pikku Myy menee salamatkustajaksi leijaan. Muumiperhe on kovin huolissaan, kun Myy katoaa leijan mukana, mutta onneksi Taikuri tulee pelastamaan hänet. Muumimamma ja Niiskuneiti tulevat Muumitalolle ja näkevät Myyn seisovan oven vieressä.