FANDOM

Malline:Juonipaljastuksia
  • Muumilaakson tarinoita

  • Muumilaakson tarinoita (tunnus)

Muumilaakson tarinoita (jap. Tanoshii Mûmin Ikka), (ruots. I Mumindalen, engl. Moomin) on vuosina 1990-1992 tehty japanilais-suomalais-hollantilainen animoitu televisiosarja, joka Tove Janssonin luomien Muumien ja heidän ystäviensä seikkailusta Muumilaaksossa. Japanissa tuotettu sarja pohjautuu pääosin Tove Janssonin Muumi-kirjoihin sekä Tove ja Lars Janssonin Muumipeikko -sanomalehtisarjakuvassa. Tove ja Lars Jansson toimivat läheisessä yhteistyössä sarja japanilaisten käsikirjoittajien käsikirjoittajien ja naimaattoreiden kansa. Sarjan tuottii suomalainen Dennis Livson ja hänen hollantilainen tuotantoyhtiönsä sarja japanilaisten käsikirjoittajien Telecable Benelux.

Sarjan nimi Muokkaa

Alun perin sarjan nimi kuului vuosina 1978–1982 valmistetulle puolalaiselle nukkeanimaatio Muumi-sarjalle Muumien maailma. Se kantoi kyseistä nimeä 1980-luvun paikkeilla, kun sarja dubattiin ensimmäisen kerran Suomessa. Nimi Muumien maailma otettiin käyttöön vasta vuonna 2007. Sarjan ainoa ääni 1980-luvun dubbauksessa oli kertojan ääni (lukuun ottamatta taustaääniä), ja kertojana toimi näyttelijä Harri Hyttinen.[[[10]]]

TuotantoMuokkaa

Tuottaja Dennis Livson alkoi 1980-luvulla työstää lastenohjelmia, joilla oli kasvatuksellinen tavoite.[11] Vuonna 1981 hän aloitti neuvottelut muumi-aiheisen sarjan tekemisestä ja teki vuodesta 1983 alkaen yhteistyötä japanilaisten studioiden kanssa. Vähitellen Livson ystävystyi Janssonien kanssa. Vaikka Tove Jansson ei ollut tyytyväinen aiempiin Muumi-sarjoihin, hän antoi vuonna 1988 Livsonille luvan tehdä uutta muumeista kertovaa piirrossarjaa vakuututtuaan Livsonin toisesta tuotannosta Alfred J. Kwakista.[12][7] Vuonna 1989 Tove ja Lars Jansson matkustivat Livsonin kanssa Tokioon, jossa heille esitettiin näytepätkä muumianimaatiosta. ”Dom lever ju!” (”Nehän elävät!”), Tove Jansson totesi nähtyään näytteen, ja sarja vietiin tuotantoon.[12] Livson tuotti myöhemmin myös elokuvan Muumipeikko ja pyrstötähti sekä oli suunnittelemassa ja rakennuttamassa Naantalin Muumimaailmaa.[11]

Sarjan tekemiseen osallistui Japanissa 600 henkilöä, joista 130 oli animaattoreita.[13] Kaikki sarjassa on käsinpiirrettyä. Ohjaajana toimi Hiroshi Saitô. Hahmosuunnittelua ja animaatio-ohjausta johti Yasuhiro Nakura.[7] Taiteellisena johtajana toimi alkuperäisessä Tanoshii Mūmin Ikka -sarjassa sekä Muumipeikko ja pyrstötähti -elokuvassa Jirô Kôno, mutta Tanoshii Mūmin Ikka: Bōken Nikki -sarjassa hänen tilalleen tuli Takashi Nakamura.[14] Sarjan apulaisohjaajana toimi Masayuki Kojima, käsikirjoittajana Masaaki Sakurai ja vastaavana tuottajana Kazuo Tabata.[6]

Suomessa sarjan esitysoikeudet kuuluivat alun perin Yleisradiolle, joka teetti siihen 1990-luvulla jälkiäänityksen suomeksi ja ruotsiksi, ja esitti kumpaakin versiota lähes säännöllisesti uusintoina vuosien ajan vuoteen 2014 asti. Yleisradion suomenkielisen version ääninäyttelijöinä toimivat Rabbe Smedlund, Matti Ruohola, Ulla Tapaninen, Elina Salo, Aila Svedberg, Eero Ahre, Timo Torikka, Tapio Hämäläinen, Leena Uotila, Marja Packalén, Samuli Edelmann ja Ilkka Merivaara. Vuonna 2017 HD-tasoiseksi muunnetun sarjan esitysoikeudet siirtyivät kaupalliselle MTV:lle, joka teetti siihen uuden suomenkielisen jälkiäänityksen. Sarja on dubattu lukuisille kielille, ja sitä on esitetty 124 maassa.[16] Erityisen suosittu sarja on ollut Pohjoismaissa ja Japanissa.[12]

2000-luvun alussa Yle ja Suomen ulkoministeriö rahoittivat yhteistyössä Nepalin yleisradion Nepal Televisionin kanssa ”Moomins to the Himalayas” -nimistä hanketta, jossa sarjan 52 ensimmäistä jaksoa dubattiin nepaliksi.[17]

Televisioesitykset SuomessaMuokkaa

Suomen Yleisradio osallistui sarjan tuottamiseen sijoittamalla siihen neljä miljoonaa markkaa, mikä oli noin kahdeskymmenesosa sarjan kokonaisbudjetista. Suomi oli ensimmäinen maa Japanin ulkopuolella, jossa sarjaa esitettiin. Suomessa sarjaa on esitetty sekä suomeksi että ruotsiksi. Suomenkielinen versio nähtiin ensi kerran 1. syyskuuta 1991 ja Ylen niin ikään tuottama ruotsinkielinen versio kolme päivää myöhemmin. Siinä vaiheessa esitysoikeudet oli myyty jo noin sataan maahan.[18]

Ensimmäisen sarjan jaksot 1–50 esitettiin Yle TV1 -kanavalla 1. syyskuuta 1991 – 11. elokuuta 1992.[1]lähde tarkemmin? Ensimmäisen sarjan jaksot 51–76 esitettiin Ylen TV1-kanavalla 29. elokuuta 1993 – 20. helmikuuta 1994 asti. Sarjan jaksot esitettiin uusintana muutama vuosi myöhemmin Yle TV2 -kanavalla ja uusintakierroksen jälkeen esitettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1992 valmistettu jatkosarja Tanoshii Mūmin Ikka: Bōken Nikki. Japanissa sarjaa esitettiin ensimmäistä kertaa huhtikuussa 1990.lähde?

Yleisradion edustajan mukaan sarjalla on Suomessa vankka suosio ja jatkuvat uusinnat ovat toivottuja. Lasten ohella sarjaa katsovat kuulemmat monet teini-ikäiset, jotka nauttivat sen tarjoamasta "lähinostalgiasta", ja jopa aikuisetkin. Muumilaakson tarinoita on Ylen nettipalvelu Yle Areenan katsotuimpia ohjelmia.[19]

Keskeisiä hahmoja Muokkaa

Muita sarjassa esiintyeitä hahmoja Muokkaa

Sarjan jaksotMuokkaa

Pääartikkeli: Luettelo Muumilaakson tarinoita jaksoista

Suomalainen tuotantoMuokkaa

Yleisradion jälkiäänitysMuokkaa

Suomennos ja ohjaus: Jertta Raita-Kähönen
Äänitys: Yleisradion jälkiäänitys
Äänittäjät: Pekka Heinonen
Timo Hintikka
Heikki Häkkinen
Tarja Laaksonen
Juri Lakka
Veijo Lehti
Reetta Lehto
Ari Lyytikäinen
Matti Nuotio
Tero Sotavalta
Anssi Tamminen
Pekka Vanhanen
Tunnuslaulut: Benny Törnroos

MTV:n jälkiäänitysMuokkaa

Suomennos: Minna Tasanto
Äänitys: BTI Studios Suomi Oy
Äänittäjät: Tiina Juntunen
Aku Hytönen
Tunnuslaulut: Benny Törnroos

Sarjan suomenkieliset ääninäyttelijät pysyivät koko sarjan ajan samoina, lukuun ottamatta Samuli Edelmannia, joka ääninäytteli Niiskua sarjan puoleenväliin saakka. Edelmannin jälkeen sarjan ääninäyttelijäkaartiin liittyi Ilkka Merivaara, joka ääninäytteli Niiskua jaksoon 76 saakka, kunnes Niisku poistui sarjasta. Lisäksi Merivaara esitti enemmän sivurooleja sarjassa kuin Edelmann. Poikkeuksellisesti jaksossa Punainen täysikuu Tapio Hämäläinen ei esitä Poliisimestaria, vaan ääniroolin hoitaa Ilkka Merivaara. Tämä johtui siitä, että jaksossa Poliisimestarilla oli paljon repliikkejä toisen Tapio Hämäläisen esittämän hahmon, Hemulin kanssa. Muumipapan ja Haisulin ääninäyttelijän Matti Ruoholan ääni uudemmissa jaksoissa (jaksot 77–101) on hieman erisointuinen kuin ensimmäisen sarjan jaksoissa (jaksot 1–76).

Sarjan dubbaus tehtiin studiossa, jossa näyttelijät olivat yksitellen ohjaajan kanssa.[22] Sarjaa tehtiin viikoksi kerrallaan, mikä edellytti näyttelijöiltä ja ohjaajalta sitoutumista. Yhden jakson suomenkielinen äänittäminen kesti noin kolme päivää.

ÄäninäyttelijätMuokkaa

Hahmo Suomenkielinen ääninäyttelijä (Yleisradion jälkiäänitys) Suomenkielinen ääninäyttelijä (MTV:n jälkiäänitys) Ruotsinkielinen ääninäyttelijä[1] Japaninkielinen ääninäyttelijä[2]
Kertoja Leena Uotila Carla Rindell[3] Vivi-Ann Sjögren Emiko Shiratori
Muumipeikko Rabbe Smedlund Aksu Palmén[3] Sixten Lundberg Minami Takayama
Muumipeikko on sarjan keskeisin hahmo. Luonteeltaan hän on leikkimielinen, seikkailunhaluinen, ystävällinen ja ymmärtäväinen. Hän on Muumipapan ja Muumimamman ainoa lapsi. Hänen paras ystävänsä on Nuuskamuikkunen. Hänellä on romanttisia tunteita Niiskuneitiä kohtaan.
Muumipappa Matti Ruohola Juha Varis[3] Johan Simberg Akio Ōtsuka
Muumiperheen isä. Rakastaa myrskyjä ja seikkailuja, mutta viihtyy yhtä lailla kuistilla kahvikupposen ääressä. Muumimamman puoliso, Muumipeikon isä.
Muumimamma Ulla Tapaninen Katja Aakkula[3] Margit Lindeman Ikuko Tani
Muumiperheen äiti. Luonteeltaan rauhallinen, rakastavainen ja huolehtiva. Toisinaan luottaa poikaansa niin paljon, että antaa hänen leikkiä hyvinkin vaarallisia leikkejä, kuten esimerkiksi taikapilvillä lentämistä. Muumipapan vaimo, Muumipeikon äiti.
Pikku Myy Elina Salo Karolina Blom[3] Lilli Sukula-Lindblom Rei Sakuma
Pikku Myy on Muumeille kuin oma lapsi, kuten Nipsukin. Myyn oikea äiti nähdään sarjassa vain kolmessa jaksossa (jaksot 44, 61, 62). Myy on Mymmelin pikkusisko. Myyllä ja Mymmelillä on oma talo, mutta Myy asuu siellä harvoin. Useimmiten hän asuu Muumitalossa.
Niiskuneiti Aila Svedberg Heljä Heikkinen[3] Ragni Grönblom Mika Kanai
Muumipeikon tyttöystävä ja Niiskun sisar. Niiskuneiti asuu usein Muumitalossa, mutta myös paljon veljensä luona heidän suuressa, keltaisessa talossaan. Niiskuneiti rakastaa romantiikkaa ja kukkia. Hän ja Muumipeikko leikkivät usein romanttisia leikkejä.
Nipsu Eero Ahre Jukka Nylund[4] Riko Eklundh Ryūsei Nakao
Muumiperheen "ottolapsi", ja Muumipeikon ystävä. Luonteeltaan raha-ahne, kekseliäs, arka ja varovainen. Hänellä on oma koti, joka muistuttaa maakellaria, mutta hän asuu useammin Muumitalossa kuin omassa kodissaan. Nipsun haave on rikastua.
Nuuskamuikkunen Timo Torikka Ilkka Villi[3] Michel Budsko Takehito Koyasu
Muumipeikon paras ystävä. Nuuskamuikkunen asuu Muumilaaksossa omassa teltassaan koko vuoden talvea lukuun ottamatta. Silloin hän vaeltaa yksin etelään. Etelästä hän palaa aina kevään ensimmäisenä päivänä. Nuuskamuikkunen kalastaa usein sekä soittaa huuliharppuaan.
Hemuli Tapio Hämäläinen Markku Huhtamo [3] Peik Stenberg Minoru Yada
Iäkäs Hemuli harrastaa kasvien keräilyä, jota ennen hän keräili postimerkkejä. Myöhemmin hän esiintyy kasvitieteilijänä. Hemuli asuu keltaisessa talossa, jonka pihamaalla on kukkapenkkejä ja kasvihuone.
Niisku Samuli Edelmann (jaksot 1–50)
Ilkka Merivaara (jaksot 51–76)
Jon-Jon Geitel[4] Dick Idman Yasuyuki Hirata
Niiskuneidin veli. Ammatiltaan Niisku on keksijä. Hän suunnittelee sarjassa ilma-alusta, jonka ensimmäinen versio räjähti väärän polttoaineen takia. Toinen alus onnistui, ja sillä hän matkusti etelään jaksossa Kohti etelää. Tämän jälkeen hän ei sarjassa esiinny. Niisku ei pidä taikuudesta, koska se on epätieteellistä.
Aliisa Marja Packalén Ella Pyhältö[3] Annika Miiros Sakiko Tamagawa
Muumien ystävä, joka opiskelee noidaksi. Noidan tyttärentytär. Koska Noita ei pidä Muumeista, Aliisa vierailee usein Muumeilla Noidalta salaa.
Noita Leena Uotila Carla Rindell[3] Sue Lemström Saeko Shimazu
Aliisan isoäiti. Noita keittää usein mökkinsä padassa erilaisia keitoksia. Hän kouluttaa Aliisasta noitaa, ja siksi hän kokee Muumit uhaksi Aliisalle, koska he ovat liian kilttejä. Noita kuitenkin muuttuu sarjan edetessä vähitellen käytännössä Muumien ystäväksi.
Haisuli Matti Ruohola Juha Varis[3] Peik Stenberg Yuko Maruyama
Muumilaaksossa elelevä pikkurikollinen. Haisulista ei pidetä, koska hän puijaa ja kiusaa muita laakson asukkaita.
Poliisimestari Tapio Hämäläinen
Ilkka Merivaara (jakso Punainen täysikuu)
Jarmo Koski[3] Samuel Huber Takaya Hashi
Muumilaakson poliisi, joka valvoo lain noudattamista. Hänellä ja Mymmelillä on romanttinen suhde.
Vilijonkka Leena Uotila Carla Rindell[3] Cris af Enehielm Sumi Shimamoto
Muumilaaksossa asuva hienostorouva. Hänellä on kolme lasta. Vilijonkka pitää ankaraa kuria lapsilleen ja arvostelee usein Muumeja huonon esimerkin antamisesta.
Mymmeli Aila Svedberg Carla Rindell[3] Vivi-Ann Sjögren Yūko Kobayashi
Pikku Myyn isosisko. Hän on pikkusiskonsa vastakohta: järjestelmällinen, rauhallinen ja hiljaisempi. Hänellä ja Poliisimestarilla on romanttinen suhde.
Tuu-Tikki Marja Packalén Ella Pyhältö[3] Gumbi Zilliacus Mika Doi
Muumien ystävä, joka asuu Muumilaaksossa yleensä vain talvisin. Esiintyy sarjassa vain viidessä jaksossa. Kalastaa paljon ja syö joka päivä kalasoppaa. Kahdessa jaksossa Tuu-tikki huolehtii Ninnistä ja tuo tämän Muumeille asumaan.
Mörkö Tapio Hämäläinen Markus Bäckman [3] Hellen Willberg Tomie Kataoka
Mörkö on suuri, yksinäinen olento, jonka kylmyys jäädyttää kaiken sen ympärillä. Mörkö aiheuttaa Muumilaakson asukkaissa pelkoa, vaikka ei ilmeisesti ole pahantahtoinen. Mörkö vierailee Muumilaaksossa muutaman kerran, pääasiassa talvisin.
Fredrikson Ilkka Merivaara Jon-Jon Geitel[3] Joachim Wigelius Rokuro Naya
Fredrikson on Muumipapan nuoruudenystävä ja ammatiltaan keksijä. Fredrikson, Muumipappa, Juksu ja Hosuli matkustivat laivalla, jonka nimi oli Merenhuiske. Fredrikson rakennutti Amfibin, joka kulki maalla, meressä ja ilmassa.
Hosuli Eero Ahre Jukka Nylund[3] Riko Eklundh Ryūsei Nakao
Hosuli on suuressa kahvipurkissa asuva Muumipapan, Juksun ja Fredriksonin ystävä. Hänen puolisonsa on Sosuli ja Nipsu on heidän lapsensa.
Juksu Timo Torikka Ilkka Villi[3] Michel Budsko Takehito Koyasu
Juksu on Muumipapan, Hosulin ja Fredriksonin ystävä, joka vastustaa kieltoja. Hän on Nuuskamuikkusen isä.
Tiuhti ja Viuhti Marja Packalén (Tiuhti)
Leena Uotila
(Viuhti)
Ella Pyhältö[3] (Tiuhti)
Carla Rindell[3]
(Viuhti)
Sue Lemström (Tiuhti)
Hellen Willberg (Viuhti)
Isamu Tanonaka (Tiuhti)
You Inoue
(Viuhti)
Tiuhti ja Viuhti ovat pieniä, toisiaan paljon muistuttavia arkoja olentoja, jotka raahaavat mukanaan suurta matkalaukkua. He vierailevat kahdesti Muumitalossa.
Taikuri Timo Torikka Markus Bäckman [3] Samuel Huber Tomomichi Nishimura
Taikuri on pitkä mies, joka ratsastaa lentävällä mustalla pantterillaan etsien jalokiviä. Hänellä on pitkät, harmaat hiukset sekä parta, viitta ja silinterihattu. Taikurin taikavoima on suurempi kuin Noidan, mutta hän suostuu yleensä auttamaan toisia vain vastapalveluksena jostain.
Posteljooni Matti Ruohola (muut jaksot)
Ilkka Merivaara (jaksot 86, 87)
Markus Bäckman [3] Tom Lindblom Masamischi Sato
Posteljooni jakaa postit muumilaaksolaisille.
Ninni Leena Uotila Ella Pyhältö[3] Berit Neumann-Lund Miina Tominaga
Ninni on näkymättömäksi muuttunut tyttö, jonka Tuu-tikki tuo asumaan Muumien luo. Lopulta hän palautuu näkyväksi.
Reippailija-Hemuli Eero Ahre Jarmo Koski[3] Peik Stenberg Reiko Suzuki
Reippailija-Hemuli rakastaa hiihtämistä ja Muumimamman hilloa. Hän matkustaa jatkuvasti ja haluaa tehdä elämästään karaisevaa. Hän vierailee muutaman kerran Muumilaaksossa ja ystävystyy Muumipeikon kanssa, vaikka Muumit pitävät häntä hieman ärsyttävänä. Reippailija-hemuli hiihtää paljon, ja rakastaa Muumimamman hilloja. Hän esiintyy sarjan jaksoissa Talven vieraita ja Suuri lentokilpailu. Talvijaksossa hän opettaa Muumipeikolle hiihtämisen salat, ja rakentaa iglun. Lähtiessään pois hän ottaa Surku-koiran mukaansa. Jaksossa Suuri lentokilpailu hän kilpailee Noidan kanssa, kumpi voittaa lentokilvan. Hänen kuumailmapallonsa oli Noidan luudalle liian hidas, ja niinpä hän vain jatkoi matkaansa palaamatta takaisin Muumilaaksoon.
Nana Aila Svedberg Karolina Blom (Yöllisiä pamahduksia) ja Ella Pyhältö (Ilotulituksia yössä)[3] Vivi-Ann Sjögren Kikuko Inoue
Nana esiintyy sarjan jaksoissa Jysähdyksiä yössä ja Salaperäistä ilotulitusta. Hänet löytää ensimmäisena Nipsu, johon hän kompastuu. Lopuksi hän pyörtyy, ja Nipsu vie hänet Muumitaloon. Hänen sulhasensa, Anton (nimeä ei mainita Suomen jaksoissa), valmistaa ilotulitusraketteja juhannukseksi.
Anton Timo Torikka Jon-Jon Geitel[3] Ville Sandqvist Bin Shimada
Anton on Nanan sulhanen. Hän esiintyy sarjan jaksossa Salaperäistä ilotulitusta. Hän valmistaa ilotulitusraketteja juhannukseksi. Hän oli myös salaperäisten äänten takana, jotka vaivasivat Muumilaaksolaisia jaksossa Jysähdyksiä yössä. Hänen nimeään ei mainita sarjan suomenkielisessä jaksossa.
Muurahaisleijona Matti Ruohola Jarmo Koski[3] Peik Stenberg  ?
Muurahaisleijona on oudon näköinen otus, joka asui Muumilaakson heikkarannalla syvässä kuopassaan. Hän yritti syödä Niiskuneidin joka putosi hänen kuoppaansa kesken hippaleikin. Myöhemmin Muumipeikko, Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy tekivät Muurahaisleijonalle jekun, jossa he puijasivat hänet Taikurin hattuun. Hatussa Muurahaisleijonasta tuli siili, ja tämän jälkeen häntä ei ole nähty Muumilaaksossa.
Itsevaltias Timo Torikka Markus Bäckman[3] Samuel Huber Tomomichi Nishimura
Itsevaltias (ruotsiksi Självhärskaren) esiintyy teoksessa Muumipapan urotyöt. Hän hallitsee Muumilaakson ulkopuolella sijaitsevaa maata, jossa Muumipappa ystävineen nuorena seikkaili, ja kirjassa hän viettää satavuotisjuhliaan. Itsevaltias on virkeä ja iloinen vanhus, joka rakastaa kepposia ja juhlia. Hän puhuttelee kansaansa aina tyyliin: "Rakkaat hölmöt riitaiset alamaiseni!" yms., mutta hän ei tarkoita pahaa. Alamaiset rakastavat häntä ja hurraavat aina riemuissaan hänen pidettyään puheen.
Emma Leena Uotila Carla Rindell[3] Cris af Enehielm Sumi Shimamoto Emma esiintyy teoksessa Vaarallinen juhannus. Hän on yksinäinen ja äkäinen vanha nainen ja toimii teatterin siivoojana. Hän kantaa kädessään aina luutaa ja hänellä on pyöreät silmälasit silmillään. Hänellä on sisarentytär nimeltä Vilijaana. Hän on myös näytellyt Muumien kanssa yleisön edessä. Vaarallisessa juhannuksessa muumiperhe on paennut evakkoon suurta tulvaa, ja he löytävät kelluvan teatterin, jossa Emma asustaa. Eräänä iltana Emma päästää irti köyden, joka on kiinni puussa, jossa Muumipeikko ja Niiskuneiti nukkuvat. Aamulla herättyään he huomaavat teatterin ajelehtineen kauas pois. Emma nähdään muun muassa Muumi-jaksossa Laineilla lipuva teatteri, jossa Muumiperhe löytää hänet salaperäisestä teatterista, jonka he luulivat olevan tyhjä. Jakson jatko-osat ovat Kadonneet lapset ja Jälleen yhdessä.
Vilijaana Marja Packalén Ella Pyhältö[3] Annika Miiros Sakiko Tamagawa Vilijaana on hahmo, joka esiintyy teoksessa Vaarallinen juhannus ja Muumilaakson tarinoita -televisiosarjan jaksoissa Kadonneet lapset ja Jälleen yhdessä. Hänen tätinsä on teatterin siivooja Emma. Vilijaana, Muumipeikko ja Niiskuneiti joutuivat vankilaan, sillä heidän luultiin repineen irti kieltotauluja puistosta. Todellisuudessa lainrikkojat olivat kuitenkin Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy. Poliisin serkku vapautti Muumipeikon, Niiskuneidin ja Vilijaanan kun he kertoivat tälle totuuden, ja hän uskoi sen hyvin ja sen jälkeen hän vei heidät kohti teatteria. Vilijaana on lajiltaan Vilijonkka. Kirjassa Vilijaana odottaa vieraakseen enoaan ja hänen rouvaansa, mutta he eivät saavu.
Jenni-täti Leena Uotila Carla Rindell[3] Annika Miiros Sakiko Tamagawa Jenni-täti on Muumipapan isän hyvin rikas sisko. Muumipappa ei pidä paljoakaan hänestä, koska tämä puhuu vain raha-asioista. Toisessa sarjakuvatarinassa Muumiperhe sekä Muumilaakson tarinoita -televisiosarjan uudemmassa MTV:n suomennoksessa hänet tunnetaan nimellä Mimmi-täti, joka saapuu Muumilaaksoon, koska Muumit lähettivät hänelle viisi kiloa rumia sanoja paketissa. Muumilaakson tarinoita -sarjassa Jenni-täti kuvataan muumiksi. Hänet nähdään sarjassa ensimmäisen kerran jaksossa nimeltä Jenni-täti on miljonääri, jossa täti saapuu Muumien luo aikomuksenaan keskustella Muumipapan kanssa rahoistaan. Pappa ei halua tavata tätiä, vaan piileskelee Nuuskamuikkusen teltassa. Täti löytää hänet ja lopulta he sopivat välinsä. Jaksossa nimeltä Joulutarina Jenni-täti viettää joulua muumien kanssa ja kutsuu heidät vierailulle. Jaksossa nimeltä Salainen lääke Jenni-täti on sairastanut noidannuolta, johon Muumipeikko, Niiskuneiti, Pikku Myy ja Nipsu lähtevät etsimään aikakoneella lääkettä. Seuraavassa jaksossa, sarjan päätösjaksossa Kultainen valtakunta Jenni-täti on parantunut noidannuolesta ja kaikki muumit viettivät isoja juhlia ja antoi paljon tuliaisia matkalta.

Esityskronologia Muokkaa

  • Ensimmäisen kerran Suomen televisiossa Muumilaakson tarinoita esitettiin sunnuntaina 1. syyskuuta 1991. Siitä eteenpäin sarjaa esitettiin jaksoon 50 saakka tiistaisin kello 17.00 aina 11. elokuuta 1992 saakka.
  • Vuosina 1991–1992 esitettiin Suomen televisiossa ensimmäistä kertaa sarjan ruotsinkielinen versio.
  • Ensimmäisen kerran televisiossa jaksot 51-76 esitettiin 29. elokuuta 1993 - 20. helmikuuta 1994.
  • Vuonna 1996 sarja alkoi uusintana maanantaisin ensimmäisestä jaksosta lähtien. Jakson 76 jälkeen esitettiin 25 uutta jaksoa, joten jaksojen määräksi tuli 101. Todellisuudessa jaksoja on 104, mutta kolme niistä on esityskiellossa Suomessa niissä esiintyvän pelottavuuden takia.
  • Sarjan loputtua jaksoja alettiin uusimaan alusta lähtien vuosina 1998-2000.
  • Vuonna 2000 sarjan jaksoja esitettiin Yle TV1 -kanavalla kesäisin joka arkipäivä iltapäivisin. Jaksoja ei näytetty tällä uusintakierroksella alusta loppuun asti.
  • Vuonna 2002 alkaneessa uusintakierroksessa jaksoja esitettiin joka tiistai iltapäivisin ennen Pikku Kakkosta kello 16.55 maaliskuun loppuun 2004.
  • Vuosina 2004–2005 uusittiin sarjan ruotsinkielinen versio kolmatta kertaa Suomessa.
  • Vuonna 2005 alkaneessa uusintakierroksessa jaksoja esitettiin kesällä 2005 joka arkipäivä. Maanantaisin esitettiin kaksi jaksoa, muina arkipäivinä yksi jakso. Sarjaa esitettiin aikavälillä 30. toukokuuta 2005 – 3. helmikuuta 2006. Syksystä 2005 alkaen jaksoja esitettiin vain kerran viikossa, perjantaisin.
  • 30. maaliskuuta 2007 alkoi ruotsinkielisen sarjan uusintakierros, joka päättyi 23. tammikuuta 2009. Vajaan viikon, 29. tammikuuta 2009 päästä ruotsinkielinen versio alkoi jälleen alusta. Uusinta päättyi 6. toukokuuta 2010.
  • Vuonna 2008 alkuvuodesta alkaneessa uusintakierroksessa jaksoja esitettiin joka arkiaamu. Jaksojärjestys poikkesi siten, että 18. helmikuuta 2008 esitettiin jakso 85 eli Aikakone, vaikka normaalisti silloin olisi pitänyt esittää jakso 35 eli Joulua odotellessa. Sarjaa esitettiin 1. tammikuuta 2008 – 21. toukokuuta 2008.
  • 25. elokuuta 2008 maanantaina alkoi sarja jälleen Yle TV2 -kanavalla. Silloin sarjaa esitettiin joka arkiaamu, ja viikonloppuisin uusintana aina kaksi jaksoa. Kun sarjan viimeinen jakso 101 eli Kultainen valtakunta esitettiin 15. tammikuuta 2009, sarja jatkui viikonloppuisin jaksosta 41 eli Auringonpimennys. Uusintakierros loppui kokonaisuudessaan 7. syyskuuta 2009.
  • Sarja alkoi jälleen 31. elokuuta 2010 tiistaina, jolloin sarjaa esitettiin joka arkiaamu 26. marraskuuta 2010 asti, kunnes arkiaamuisin alkoivat H. C. Andersenin jouluaiheiset sadut. Silloin sarjaa esitettiin 3. joulukuuta 2010 – 17. joulukuuta 2010 vain perjantai-aamuisin.
  • Sarja jatkui taas normaalisti arkiaamuissa 3. tammikuuta 2011 – 17. helmikuuta 2011. Jakson 47 Kuplia aikana oli lähetyshäiriö, eikä sitä näytetty kokonaan.
  • Sarja uusittiin jälleen Yle TV2:lla alkaen 17. heinäkuuta 2011 sunnuntai-aamuisin kello 10.00. Sunnuntaina esitetty jakso uusittiin heti seuraavana maanantaina. Elo–syyskuun vaihteessa sarja oli kahden jakson mittaisella tauolla yleisurheilun MM-kisojen vuoksi. 22. lokakuuta 2011 eteenpäin sarjaa esitettiin myös lauantai-aamuisin kello 10.00 ja uusittiin myös maanantaina. 9. tammikuuta 2012 alkaen sarjan jaksoja ei enää maanantaisin uusittu. Tässä uusintakierroksessa oli sarjaa hieman muokattu: 76 vanhempaa jaksoa on remasteroitu, kuvaa paranneltu digitaalisemmaksiselvennä, alku- ja lopputunnuksien fontti muuttanut muotoaan, sekä ääninäyttelijöiden nimet ovat vaihtaneet paikkoja alkutunnuksessa suurimmasta roolista pienimpään (ennen tätä nimet olivat sukunimen mukaan aakkosjärjestyksessä). Lopputeksteissä tuotantotiedot on siirretty liikkumaan lopputunnuksen vierelle, kun ennen tätä tiedot näkyivät pelkällä mustalla taustalla tunnuksen jälkeen.[26] Kuitenkin uudemmissa jaksoissa (77–101) alku- ja lopputunnukset ovat entisenlaiset. Tällä uusintakierroksella Samuli Edelmannin nimi luki virheellisesti alkutunnuksessa vielä jakson 50 jälkeen, vaikka näissä jaksoissa Niiskua ääninäytteli hänen sijastaan Ilkka Merivaara. Yle korjasi virheen muutaman jakson jälkeen. Lisäksi tällä uusintakierroksella jätettiin tarkoituksella esittämättä jakso 40 eli Rosvoja Muumilaaksossa siinä olevan väkivallan ja pelottavuuden vuoksi[26]. Kyseinen jakso on jäänyt tämän jälkeen esittämättä joka uusintakerralla. Uusintakierros päättyi 2. syyskuuta 2012.
  • Sarjan suomenkielinen versio alkoi torstaina 21. helmikuuta 2013 Yle TV2:lla, jolloin jaksoja esitettiin arkiaamuin noin kello 7.55.[26] Sunnuntaina 2. kesäkuuta 2013 kello 10.00 esitettiin kesän erikoisviikonlopun kunniaksi sarjan kolme ensimmäistä jaksoa putkeen. Uusintakierros päättyi 10. heinäkuuta 2013.
  • Sarjan ruotsinkielinen versio (I Mumindalen) alkoi uusintana 18. elokuuta 2013 Yle Fem -kanavalla. Jaksoja esitettiin joka sunnuntai kello 8:30 ja pikauusintana samana iltana kello 18.00. Joulukuussa oli tosin tauko. Uusintakierros loppui 30. marraskuuta 2014. Viimeksi ruotsinkielistä versiota oli näytetty keväällä 2010.
  • Sarjan suomenkielinen versio alkoi uusintana jälleen keskiviikkona 5. helmikuuta 2014 alkaen.[27] Jaksoja esitettiin joka arki-aamu noin kello 7.55. Uusintakierros päättyi 24. kesäkuuta 2014.
  • Sarjan suomenkielinen versio alkoi uusintana Yle TV2:lla jälleen 28. heinäkuuta 2014 alkaen. Jaksoja esitettiin joka arki-aamu kello 8.20. Alussa jaksoja esitettiin maanantaista torstaihin, mutta marraskuussa jaksoja alettiin esittämään myös perjantai-aamuna samaan aikaan. Kahtena päivänä esitettiin kaksi jaksoa peräkkäin, ja samalla uusintakierros päättyi 31. joulukuuta 2014 kahden jakson peräkkäiseen esitykseen. Tämä uusintakierros oli toistaiseksi viimeinen YLE:n esittämä uusintakierros alkuperäisellä Yleisradion jälkiäänityksellä.
  • Sarjaa alettiin esittämään MTV3:lla 9. huhtikuuta 2017 alkaen uudelleen jälkiäänitettynä. Jaksoja esitetään lauantai- ja sunnuntaiaamuisin, yksi jakso päivässä. Samalla sarja on katsottavissa C More- nettipalvelussa. Ainakaan tällä esityskierroksella jaksoja ei ole esitetty kronologisessa järjestyksessä. Jaksojen järjestys on ollut sattumanvarainen, mutta kahden tai kolmen jakson mittaiset juonikokonaisuudet on pääosin säilytetty yhtenäisinä. Myös C More -palvelussa jaksot olivat aluksi sattumanvaraisessa järjestyksessä, mutta järjestys muutettiin myöhemmin kronologiseksi.

Seuraavassa luettelossa on sarjan uusintakierrosten lukumäärä kokonaisuudessaan.

JulkaisutMuokkaa

Sarjan Suomessa esitetyt jaksot on julkaistu kokonaisuudessaan VHS:nä ja DVD:nä. Jokainen VHS ja DVD sisältää 3–5 jaksoa.

Ensimmäiset VHS:t julkaistiin Suomessa huhtikuussa 1992[38] ja ensimmäiset DVD:t joulun alla 2001. Vuoteen 2011 mennessä 33:a VHS-kasettia oli myyty yhteensä lähes miljoona kappaletta ja 26:a DVD-levyä hieman yli miljoona. Sarjan tallennemyynti oli Yleisradiolle huomattava tulonlähde, sillä Yle sai tuloja kaikista Suomessa myytävistä muumivideoista ja -DVD-levyistä.

Syksyllä 2017 VL-Media alkaa julkaisemaan DVD:llä sarjan uudelleen jälkiäänitettyä HD-versiota.

DVD-julkaisut (MTV3) Muokkaa

DVD-julkaisutMuokkaa

  • Aikakone: Aikakone, Muumit muinaisuudessa 1 ja 2, Aikakoneella renessanssiin.
  • Hauska syntymäpäivälahja*: Hauska syntymäpäivälahja, Muumipeikko rakentaa talon, Musta kreivitär, Leija.
  • Joulua odotellessa*: Niiskuneiti potee muistinmenetystä, Noita, Joulu on ovella, Salainen ruokalaji.
  • Joulutarina: Muumitalvi, Joulutarina, Poliisimestarin veljenpoika, Nipsu apumiehenä.
  • Kadonneet lapset*: Laineilla lipuva teatteri, Kadonneet lapset, Jälleen yhdessä, Jenni-täti on miljonääri.
  • Kauhea Pikku Myy: Kauhea Pikku Myy, Muumipeikko ennustaa korteista, Iso jysäys, Muumipapan toinen nuoruus.
  • Kohti etelää*: Muumipeikko ja linnut, Suuri lentokilpailu, Kohti etelää.
  • Lampun henki*: Kultakala, Lampun henki, Kuuma lähde, Kuplia.
  • Loitsuja ja ilotulitusta*: Loitsu, Jysähdyksiä yössä, Salaperäistä ilotulitusta, Aarteen etsintää.
  • Muumilaakson kevät*: Muumilaakson kevät, Taikurin hattu, Rannalta löytynyt hylky, Niisku leijailee taivaalla.
  • Muumilaakson talvi*: Nuuskamuikkunen lähtee pois, Muumipeikon ja Pikku Myyn talvinen seikkailu, Talven vieraita, Keskitalven kokko.
  • Muumimamman jättikurpitsa*: Jättikurpitsa, Taiteilijoita Muumilaaksossa, Muumipeikon iso kala, Talon maalausta.
  • Muumipapan muistelmat*: Muumipapan muistelmat 1, 2 ja 3, Tuoli.
  • Muumipeikko ja hattivatit*: Tervetuloa hattivattien saarelle, Hattivattien salaisuudet, Näkymätön lapsi, Ninni saa hymynsä takaisin.
  • Muumipeikko Villissä lännessä: Muumipeikko ja kultainen häntä, Muumipeikko ja Haisuli vaihdokkaina, Muumipeikko Villissä lännessä, Muumipeikon Robinson-seikkailu.
  • Muumipeikon kihlaus: Muumipeikon kihlaus, Nipsu rakastuu, Uusi elämä, Hemulitäti tulee Muumitaloon.
  • Naamiaiset: Naamiaiset, Vampyyri, Vedenneito, Äidinrakkaus, Niiskuneiti selvänäkijänä.
  • Pikku Myyn lyhyt romanssi: Pikku Myyn lyhyt romanssi, Lohikäärmeen kyyneleitä, Merirosvojen huviretki, Hiekkaveistoksia, Aarrekartta.
  • Punainen täysikuu: Punainen täysikuu, Koulu kutsuu, Salainen lääke, Kultainen valtakunta.
  • Rosvoja Muumilaaksossa*: Rosvoja Muumilaaksossa, Auringonpimennys, Primadonna, Kiirehdi Nuuskamuikkunen.
  • Salaperäinen majakka*: Majakka, Majakka syttyy, Tiukka naapuri, Olioita avaruudesta.
  • Satumainen smaragdi*: Satumainen smaragdi, Ihana lahja, Noitakävelyä, Timantti.
  • Taikurin salaisuudet*: Pikkuruiset vieraat, Matkalaukku, Taikurin taika, Maailman viimeinen lohikäärme.
  • Tyrmääjäsieni: Muumipeikko ja delfiini, Feeniks-lintu, Tyrmääjäsieni, Luola.
  • Viidakkoseikkailu*: Taikasiemeniä valtamerestä, Viidakon kätköissä, Muumipeikko pelastaa tiikerit, Muumipappa kaipaa vaihtelua.
  • DVD-julkaisuja, jossa on jälkiäänitys ruotsiksi.

VHS-julkaistut Muokkaa

Katso myös Muokkaa

Muumipeikko ja pyrstötähti

kaikki tyngät

Viittausvirhe: <ref>-elementti löytyy, mutta <references/>-elementtiä ei löydy