Fandom

Muumitalo

Muumilaakso

340sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Picture-muumi-card.jpg

Muumilaakson kartta suurena.

Muumilaakso on Tove Janssonin luoma kuvitteellinen laakso, jossa asuvat muumit, jotka tosin lähtevät kirjoissa seikkailemaan ympäri maailmaa. Muumilaaksoon on kuitenkin aina hyvä palata seikkailun jälkeen.

Muumilaaksoa ympäröi Yksinäisten vuorten vuoristo, jonka takana saa alkunsa Muumilaakson läpi virtaava joki, sekä muutama pienempi, nimetön vuori. Nämä vuoret yhdessä meren kanssa muodostavat Muumilaakson rajat.

Ensimmäisissä Muumikirjoissa Tove Jansson kuvailee laakson varsin pieneksi, ja vasta kirjassa Taikurin hattu laakso saa lopullisen muotonsa. Kirjassa on Muumilaakson kartta (kts. kartta oikealla), jossa kuvattu laakso on paljon suurempi kuin ensimmäisissä kirjoissa. Laakson keskuksena on Muumitalo ja sitä ympäröivä puutarha.

Laakson itäreunaa pitkin virtaa Muumilaakson läpi, aivan Muumitalon vierestä, kulkeva joki, joka tulee koilisesta, tekee mutkan vuorenreunan ympäri ja virtaa kaakkoon.

Itse muumilaakso ei ole kovin iso, mutta sen lähettyvillä on paljon muita laaksoja, kuten Vilijonkan laakso. Sarjakuvissa Muumilaakson läheisissä laaksoissa on mm. tupakkakauppa, sanomalehden toimitus, urheilupuoti sekä kauppa. Muumilaakson tarinoita -ohjelman jaksossa Musta kreivitär näytetään että yksinäisten vuorten takana sijaitsee peltoja ja muita taloja.

Muita karttoja Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki