Fandom

Muumitalo

Muumi ja vaarallinen juhannus (elokuva)

340sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Tiedosto:Muumi ja vaarallinen juhannus (elokuva) gif
Muokkaa

Malline:Juonipaljastuksia

Muumi ja vaarallinen juhannus on Tove Janssonin Muumi-kirjaan Vaarallinen juhannus perustuva elokuva, joka on koottu 1970- ja 1980-lukujen taitteessa puolalaisella Semafor-studiolla tehdyn pala-animaatiosarjan Muumien maailma restauroidusta materiaalista. Elokuva sai Suomessa ensi-iltansa 18. huhtikuuta 2008.

Animaatiosarjan kuvamateriaali on restauroitu kokonaan elokuvaa varten ja käsikirjoitus sekä dialogi on tehty Suomessa alusta alkaen. Alkuperäisessä animaatiosarjassa ei ollut lainkaan dialogia. Animaatiosarjan oikeudet olivat pitkään epäselviä, kunnes suomalainen tuottaja Tom Carpelan ja Filmkompaniet onnistuivat saamaan sarjan kaikki elokuvaoikeudet itselleen.

Vuonna 2008 elokuva osallistui Malmön kansainvälisillä lastenelokuvajuhlilla lastenelokuvien kilpailusarjaan.

Juoni Muokkaa

VAROITUS: Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Seesteisen kesäpäivän Muumilaaksossa keskeyttää tulivuoren purkaus ja valtava tulva-aalto. Vesi nousee yhä korkeammalle, mutta perhe löytää viime hetkellä turvapaikan merkillisestä talosta, joka ajelehtii heidän eteensä. Sittemmin ilmenee, ettei kyse ole tavallisesta talosta, vaan näyttämöstä, joka on teatteria harrastavan Emman asumus.

Hieman vastahakoisesti Emma suostuu auttamaan, kun Muumiperhe haluaa tehdä näytelmän, jota Muumipappa alkaa käsikirjoittaa. Matkaan tulee mutkia, kun Muumipeikko ja Niiskuneiti joutuvat vahingossa eroon muista. Retkensä aikana he kohtaavat Vilijonkan ja viettävät yhdessä riehakasta juhannusyötä kokon ympärillä. Seuraavan aamun väärinkäsityksen takia he joutuvat kuitenkin virkavallan takaa-ajamiksi.

Samanaikaisesti myös Pikku-Myy päätyy omille teilleen ja kohtaa sattumalta Nuuskamuikkusen. Kaksikko käy kapinoimassa itsevaltiasta puistovahtia vastaan ja saa kontolleen orpolapsilauman. Muumilaakson väki on joutunut toisistaan erilleen, mutta sattumien kautta he löytävät tiensä taas yhteen ja kaikki ehtivät viime tipassa paikalle, kun Muumiperheen näytelmä Jalopeuran morsiamet saa ensi-iltansa kelluvalla näyttämöllä.

Näyttelijät Muokkaa

Suomenkieliset ääninäyttelijät Muokkaa

Aiheesta muualla Muokkaa

  1. Elokuvan viralliset Suomi-sivut
  2. KOULUKINON OPPIMATERIAALI (pdf)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki