Fandom

Muumitalo

Muumi ja punainen pyrstötähti (elokuva)

355sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Malline:Juonipaljastuksia

Muumi ja punainen pyrstötähti on vuonna 2010 valmistunut, Suomessa tuotettu nukkeanimaatioelokuva, joka perustuu Tove Janssonin lastenkirjaan Muumipeikko ja pyrstötähti. Muumit ja punainen pyrstötähti on järjestyksessä toinen Muumien maailman pohjalta tehty elokuva. Se on myös ensimmäinen Pohjoismaissa tehty kokopitkä kolmiulotteinen elokuva[1].

Juoni Muokkaa

VAROITUS: Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Käsikirjoitus perustuu Tove Janssonin muumikirjaan Muumipeikko ja pyrstötähti.[2] Jo nukkeanimaatiota valmistettaessa hän oli itse taiteellisesti mukana.

Eräänä päivänä Muumipeikko huomaa koko Muumilaakson joutuneen harmaan pölyn peittoon. Piisamirotta julistaa, että mitä tahansa voi tapahtua, jos maailmanloppu tipahtaa taivaalta. Muumipapan avulla Muumipeikko rakentaa lautan ja lähtee ystäviensä kanssa jännittävälle matkalle Yksinäisten Vuorten tähtitorniin kysymään asiasta. Professorit varmasti osaavat kertoa mikä oikein on tämä uhka avaruudesta.

Lauttamatka muuttuukin suureksi seikkailuksi, kun villi joki heittää kolmikon maan uumeniin. Matkan varrella Muumipeikko, Nipsu ja Nuuskamuikkunen kohtaavat monia vaikeuksia, mutta tapaavat myös uusia ja vanhoja ystäviä. Kun he pääsevät observatorioon, professorit ilmoittavat pelottavan pyrstötähden kohtaavan maan neljän päivän, neljän tunnin ja 44 sekunnin kuluttua. Tai ehkä neljä sekuntia myöhemmin.

Muumipeikon pitää palata ystäviensä kanssa kotiin niin nopeasti kuin mahdollista - ja selviytyä odottamattomista ja oudoista olennoista ja vaaroista matkalla. Matka on kuitenkin pitkä ja hankala - pyrstötähti tuo lähestyessään mukanaan katastrofeja: meri on hävinnyt, jättimäinen mustekala yllättää heidät, ja pyörremyrsky vie heidät kaikki mukaansa. Viimein Muumitalo on jo näkyvissä - mutta he saavat kuulla vielä yhden pelottavan yksityiskohdan: pyrstötähti tulee iskeytymään heidän keittiöpuutarhaansa.

Juonipaljastukset päättyvät tähän.

Musiikki Muokkaa

Islantilaiset Björk ja Sjón ovat säveltäneet kappaleen The Comet Song elokuvaan. Molemmat taiteilijat ovat suuria Muumi-faneja. [3] Filmkompaniet kehuu Björkin otetta tuoreeksi ja omaperäiseksi ja kertoo sen tuovan aivan oman musiikillisen ulottuvuuden kerrontaan. [4]

ÄänirooleissaMuokkaa

EnglanniksiMuokkaa

Suomeksi Muokkaa

3D-grafiikkaa nukkeanimaatiosta Muokkaa

Elokuvan animaatio on uudelleenkäsiteltyä materiaalia vuosina 1978–1982 Puolassa tehdystä Muumien maailma -televisiosarjasta. Sarjan syvyysvaikutelma luotiin maalaamalla taustat ja etualat erillisille lasilevyille, joiden välissä nukkehahmot liikkuvat. Hahmot tehtiin puolipyöreiksi niin, että ne olivat puolikkaita edestä ja takaa, vasemmalta ja oikealta. Muumi ja punainen pyrstötähti -elokuvaa varten suomalainen Stereoscape-yhtiö mallinsi Muumien maailman kuvamateriaalin pohjalta 3D-grafiikkaa.[6] Islannin tulivuorenpurkaus 2010 vaikutti myös elokuvan tekoon: materiaali oli Japanissa ja koska sitä ei pystytty lennättämään lentorahdilla, koko 160 gigatavun kokoinen materiaali välitettiin internetin kautta palasina jälkikäsittelyyn.[7]

Ensi-ilta ja vastaanotto Muokkaa

Muumi ja punainen pyrstötähti julkaistiin kansainvälisesti Cannesin elokuvafestivaaleilla toukokuussa 2010.[8] Suomessa Muumit nähtiin valkokankaalla elokuussa 2010.[9] Elokuva julkaistiin kymmenillä eri kielillä ja sitä levitettiin kansainvälisesti.[2]

Elokuva herätti maailmalla suurta kiinnostusta. Tuottaja Tom Carpelanin mukaan muumit ollaan ottamassa laajaan elokuvateatterilevitykseen muun muassa Isossa-Britanniassa, jonne on yleensä hyvin vaikea myydä animaatioita. Muista 3D-elokuvista poiketen Muumi ja punainen pyrstötähti sopii myös pienille lapsille.[10]

Arvioita Muokkaa

Episodi-lehdessä viisi kriitikkoa antoi elokuvalle pisteitä keskiarvona 3,00. [11]

Katso myös Muokkaa

  1. Muumipeikko ja pyrstötähti
  2. Muumipeikko ja pyrstötähti (elokuva)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki