FANDOM

Murhasta tuli totta (engl. Murder, She Wrote) on vuosina 1984–1996 esitetty yhdysvaltalainen etsiväsarja, jonka pääosassa oli J. B. Fletcheriä esittänyt Angela Lansbury. Sarjasta tehtiin myöhemmin televisioelokuvia vuoteen 2003 saakka. Suomessa sarjaa on esittänyt Kolmoskanava, Yle TV1 ja MTV3 Sarja.

SarjaMuokkaa

VAROITUS: Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta. Päähenkilö Jessica Fletcher on leski ja entinen opettaja, joka vanhoilla päivillään on alkanut kirjoittaa menestystä saaneita murhamysteeriromaaneja. Usein Jessica itse joutuu murhien ja salaperäisten tapahtumien keskelle, ja hänen on ratkaistava tapaukset joko poliisin avustamana tai itsenäisesti selvittäen. Jessican apuna ovat useissa jaksoissa hänen mainelaisessa kotikylässään Cabot Covessa asuvat ystävänsä, joihin kuuluvat muun muassa lääkäri Seth Hazlitt, seriffi Amos Tupper ja myöhemmin uudeksi seriffiksi saapunut Mort Metzger. Myös muita Jessican ystäviä ja sukulaisia on nähty sarjassa.

Murhasta tuli totta sai laajan yleisön ja oli useiden vuosien ajan yksi television pitkäaikaisemmista etsiväsarjoista. Sarjaa tuotettiin 264 jakson verran vuosina 1984–1996, ja lisäksi sen pohjalta on tehty neljä tv-elokuvaa vuosina 1997–2003. Sarjan monien kausien aikana siinä vieraili useita tunnettuja näyttelijöitä.

Vaikka Angela Lansbury oli sarjan tähti, hän sai välillä irrottautua kuvauksista, jolloin Jessica Fletcherin sijasta joku hänen ystävistään toimi rikosten selvittäjänä. Yksi näistä hahmoista oli näyttelijä Jerry Orbachin esittämä yksityisetsivä Harry McGraw. Harryn hahmosta tuli niin suosittu, että hän sai oman lyhytaikaisen tv-sarjan The Law & Harry McGraw.

Juonipaljastukset päättyvät tähän.

HenkilötMuokkaa

Jessica Fletcher (Angela Lansbury), tohtori Seth Hazlitt (William Windom, vasemmalla) ja Cabot Coven seriffi Mort Metzger (Ron Masak, oikealla). Angela Lansbury … Jessica Beatrice Fletcher William Windom … tohtori Seth Hazlitt Ron Masak … seriffi Mort Metzger Keith Michell … Dennis Stanton Michael Horton … Grady Fletcher Debbie Zipp … Donna Mayberry Fletcher Genie Francis … Victoria Griffin Alan Oppenheimer … tohtori Raymond Auerbach Julie Adams … Eve Simpson Tom Bosley … seriffi Amos Tupper James Sloyan … Robert Butler Richard Paul … pormestari Sam Booth Ken Swofford … komisario Perry Castalano Louis Herthum … apulaisseriffi Andy Broom Hallie Todd … Rhoda Markowitz Will Nye … apulaisseriffi Floyd Jerry Orbach … Harry McGraw

TelevisioelokuvatMuokkaa

Murhasta tuli totta: Kelttiläinen arvoitus

Aiheesta muuallaMuokkaa

Epäviralliset kotisivut Murhasta tuli totta IMDb:n sivuilla

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki