FANDOM

Matka maailman ympäri 80 päivässä (esp. La Vuelta al Mundo de Willy Fog, アニメ80日間世界一周, Anime 80 nichikan sekai isshuu, engl. Around the World with Willy Fog), on kirjailija kirjaan perustuva espanjalaisen Maailman ympäri 80 päivässä tuottama ja japanilaisen Nippon animation -studion toteuttama 26-osainen piirrossarja.

Matka maailman ympäri 80 päivässä Around the World with Willy Fog / La Vuelta al Mundo de Willy Fog Sarjan alkuteksti. Tyyli piirrossarja Kestoaika noin 25 minuuttia Luojat(t) Luis Ballester
Fumio Kurokawa
Alkuperämaa Malline:Espanja
Malline:Japani
Verkko Malline:Espanjan lippu RTVE
Malline:Japanin lippu TV Asahi
Malline:Suomen lippu Yle TV1, Yle TV2
Esitetty 1983 Jaksoja 26 Tuotanto Tuottaja(t) Claudio Biern Boyd
José Manuel Iglesias
José Luis Rodríguez
Ohjaaja(t) Ryuzo Nakanishi
Jules Verne (romaani)
Käsikirjoittaja(t) Tuotantoyhtiö(t) BRB Internacional S.A.
Nippon Animation Co. Ltd.
Aiheesta muualla 0135114

Erot kirjaan Muokkaa

Piirrossarja on hyvin uskollinen alkuperäisteokselle, mutta siihen on lisätty keskeisiksi hahmoiksi Tiko, Transfer ja Bully. Transfer, joka pyrkii sabotoimaan Foggin matkaa, aiheuttaa useita läheltä piti -tilanteita, joita on piirrossarjassa enemmän kuin romaanissa. Sarjaan on myös lisätty Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan sijoittuvia seikkailuita, joita ei kirjassa ole.

Hahmot Muokkaa

  • Phileas Fogg: Sarjan päähenkilö (tunnetaan myös nimellä Willy Fog). Hän on Lontoossa asuva herrasmiesleijona. Luonteeltaan Fogg on tyyni ja rauhallinen. Hän on sarjan alussa äärimmäisen tarkka tietyistä ajoista ja rutiineista. Loppua kohden hänestä tulee joustavampi. Hän on Reformi-klubin jäsen, missä hän viettääkin suurimman osan aikaansa. Hän on sarjan alussa poikamies, mutta matkan aikana hän tutustuu ja rakastuu Prinsessa Romyyn, jonka kanssa lopulta avioituu. Phileas Fogg on aito englantilainen herrasmies. Hän on hyvin täsmällinen ja hillitty ja nauttii rutiineista. Fogg on poikamies ja viettääkin aikaansa Reformi-klubilla, jossa kokoontuu rikkaita liikemiehiä. Fogg on itsekin varakas ja elää säästöillään. Matka aikana Foggista alkaa paljastua uusia puolia. Tyynen ulkokuoren alla on ystävällinen ja antelias mies, joka on hyvin avokätinen kaikille häntä auttaneille. Fogg kiintyy matkan aikana palvelijoihinsa Tikoon ja Passepartoutiin ja heistä tulee hänelle ennemmin ystäviä kuin palkollisia. Intiassa Fogg ei epäröi jäädä pelastamaan Romya, vaikka hänen maailmanympärimatkansa ja henkensä ovat vaarassa. Hän välttää väkivaltaa, mutta ei epäröi puolustaa heikompiaan. Aseeksi Fogg ei kaipaa revolveria vaan hän taltuttaa vastaustajansa kävelykepillään.
  • Passepartout: Sarjan toinen päähenkilö (lausutaan "Paspartuu"), pariisilainen sirkustaiteilijakissa, joka on ollut monenlaisissa töissä ennen Foggin palvelijana oloa. Hän haluaisi vain asettua aloilleen, sillä hän on kyllästynyt jatkuvaan matkustelemiseen. Passepartout'n luonne on erittäin avulias ja ystävällinen. Hän on erittäin uskollinen isäntäänsä kohtaan. Hänen paras ystävänsä on Tiko, jonka kanssa hän tuleekin loistavasti toimeen lukuun ottamatta sitä, että hän ärsyyntyy toisinaan Tikon loputtomaan ruokahaluun ja hieman ajattelemattomiin tekoihin. Passepartout on myös Romin sanoin "hyvin ritarillinen" palvelija. Passepartout on syntynyt Pariisissa ja on hyväkäytöksinen ja rehellinen. Passepartout pestautuu Foggin palvelijaksi samana aamuna kun Foggin matka alkaa. Passepartout on entinen sirkustaiteilija ja kyllästynyt kiertue-elämään, joten matkalle lähtö ei ole hänelle mieluisa yllätys. Hän on kuitenkin alusta alkaen lojaali Foggille ja valmis tekemään isäntänsä puolesta mitä tahansa. Tiko on Passepartoun paras ystävä ja he ovat erottamattomia. Passepartoutilla on isoisänsä vanha hattu ja taskukello, ja ne ovat hänen arvokkainta omaisuuttansa.
  • Tiko: (myös Tico) on pieni espanjalainen hamsteri ja sarjan . Hän on Passepartout'n paras ystävä. Tiko on luonteeltaan erittäin iloinen ja humoristinen. Pienestä koosta huolimatta Tikolla on aina nälkä. Hän esiintyi ennen Passepartout'n kanssa sirkuksessa. Tiko kantaa mukanaan aurinkokelloa, jota hän usein käyttää kellonajan tarkistamiseen, usein myös ruoka-ajan ilmoittamiseen. Kellon hän sai saksalaiselta arkeologilta lähellä. Tiko on espanjalainen ja ollut Passepartoutin kanssa sirkuksessa. Hänelle ystävyys on tärkeää, tosin Tiko osoittaa sen Passepartoutille piikittelemällä. Tiko onkin Passepartoutia rennompi ja suorasanaisempi ja jopa hieman äkkipikainen. Vaikka Tiko ei aina käyttäydy korrektisti, on hän kuitenkin luotettava ja ystävällinen. Tiko saa Suezilla arkeologeilta aurinkokellon jota kantaa aina mukanaan.
  • Prinsessa Romy: (alkuperäisessä kirjassa Aoda) prinsessapantteri, joka pakotettiin väkisin menemään naimisiin vanhan, rikkaan miehen kanssa. Kun mies kuoli, hänen oli määrä joutua poltettavaksi . Fogg ystävineen pelastaa Romyn, ja hän pyytää että saisi matkustaa heidän mukanaan , missä hänellä on sukulaisia. Singaporessa kuitenkin selviää, että Romyn sukulaiset ovat muuttaneet . Hongkongissa Romy saa tietää, että hänen sukulaisensa ovat kuolleet . Kun prinsessa on toipunut järkytyksestä, herra Fogg ehdottaa, että tämä tulisi asumaan heidän kanssaan , missä herra Fogg voisi huolehtia hänen turvallisuudestaan. Matkan aikana Romy rakastuu herra Foggiin. Heidän saapuessaan Lontooseen Romy tarjoutuu avioitumaan koko omaisuutensa menettäneen herra Foggin kanssa, sillä Romy uskoo, että jaetut vaikeudet on helpompi voittaa. Matkatessaan halki Intian viidakon matkalaiset törmäävät joukkoon, joka aikoo pystyttää polttorovion jossa uhrataan jumalille kuolleen ruhtinaan lisäksi tämän nuori leski. Fogg ei voi sallia tämän tapahtuvan ja heidän onnistuu pelastaa Prinsessa Romy. Hän lähtee yhdessä muiden kanssa kohti Singaporea, jossa hänellä on sukulaisia. Romyn vanhemmat olivat varakkaita kauppiaita ja Romy kävi englantilaista koulua. Hän kuitenkin menetti molemmat vanhempansa nuorena ja joutui menemään naimisiin vanhan miehen kanssa. Valitettavasti Romyn etsimät sukulaiset ovat kuolleet, mutta kun Fogg tarjoutuu ottamaan hänet luokseen Lontooseen Prinsessa suostuu ilomielin. Prinsessa Romy on ystävällinen ja kiltti. Hawaijilla hän parantaa prinsessa Kaulan ja huolehtii matkan aikana muutenkin kaikkien hyvinvoinnista. Hän kiintyy nopeasti uusiin ystäviinsä ja rakastuu Phileas Foggiin. Kun Fogg luulee hävinneensä vedon ja ilmoittaa olevansa rutiköyhä, ei Romy aio hylätä tätä vaan haluaa voittaa vaikeudet yhdessä ja pari menee naimisiin.
  • Fix ja Bully: Scotland Yardin luotettavat salapoliisikoirat, jotka lähtevät herra Fogin perään. Fix on älykäs ja käytännöllinen, Bully puolestaan kömpelö ja ajattelematon. Huolimatta heidän epäonnekkaasta matkastaan maailman ympäri tarkoituksena saada herra Fogg pidätettyä, heidän sanotaan olevan Scotland Yardin taitavimmat vainukoirat. Fix on poliisiarvoltaan komisario ja Bully konstaapeli. Fix ja Bully ovat Scotland Yardin parhaat vainukoirat ja heidät lähetetään heti Foggin perään kun tästä tulee pankkirosvo-epäilty. Valitettavasti Foggia ei voida pidättää ilman pidätysmääräystä ja kun se viimein heille lähetetään Fogg ei enää ole Englannin siirtomaassa vaan Japanissa. Fix on ovela ja sinnikäs, mutta menettää helposti hermonsa. Foggista tulee hänelle pakkomielle. Bullylla on täysi työ pysyä Fixin tahdissa ja hän kärsii pahoinvoinnista lukuisilla laivamatkoilla ja valittaa jatkuvasti. Bullyn onnistuu terävöityä hieman matkan aikana, ja vaikka hän on yhä taipuvainen murehtimaan, on hänestä apuakin. Kun Fogg on päässyt pidätysmääräyksen ulottumattomiin, Fix päättää alkaa auttaa tätä pääsemään mahdollisimman nopeasti takaisin Englantiin. Edes yhdessä matkaaminen ei saa Fixiä luopumaan ajojahdista vaan hän pidättää Foggin heti Englannissa, mutta joutuu myöntämään, ettei Fogg ole etsitty pankkirosvo.
  • Kenraali Korn: Fogg kumppaneineen tapaa Englannin armeijan Kenraalina toimivan Cornin Suezilla. Kenraali Korn on matkalla Intiaan ja hieman jähmeän alun jälkeen hän liittyy Foggin seurueeseen. Hän vakuuttuu Foggin herrasmiesmäisestä käytöksestä ja innostuu tämän tavoitteesta matkustaa maailman ympäri ennätysajassa. Kenraali Korn on vakaa ja harkitsevainen persoona, mutta hänkin osallistuu Romyn pelastamiseen. Hän hyvin haikeana kun joutuu eroamaan uusista ystävistään näiden jatkaessa matkaansa.
  • Transfer: Susi, jonka herra Sullivan palkkaa pilaamaan Fogin matkan. Kaikki hänen yrityksensä kuitenkin menevät järjestäen pieleen, kunnes hän lopulta joutuu antamaan kokonaan periksi. Transfer on erinomainen naamioituja. Hänen tunnuspiirteensä sarjassa on hänen kiiltävä silmänsä. Foggia vastaan vetoa lyönyt Sullivan haluaa varmistaa Foggin häviön lähettämällä Transferin sabotoimaan matkaa. Transfer on mestari naamioitumaan ja hän esiintyy matkan aika lukuisissa valepuvuissa, jopa Phileas Foggina. Transferin voi kuitenkin tunnistaa hänen silmästään joka välkähtää aina hänen punoessaan juonia. Transfer on hyvin ovela ja juonii toinen toistaan mielikuvituksellisempia temppuja hidastaakseen matkaa. Hän ei kaihda edes seurueen henkeä uhkaavia tekoja. Hän mm. soutaa matkalaiset satamasta kohti laivaa ja irrottaa veneestä tapin, sytyttää laivan palamaan ja ottaa kolmesti yhteen Passepartoutin kanssa liikkuvan kulkuneuvon päällä yrittäen heittää hänet alas. Viimeisellä kerralla hänellä on jopa veitsi aseenaan. Kaikesta kekseliäisyydestään huolimatta sinnikäs Transfer ei onnistu pilaaman Foggin matkaa.
  • Herra Sullivan: Nähdään usein sarjan "pääkonnana." Hän on Englannin pankin pääjohtaja ja Reformi-klubin jäsen, hahmoltaan susi. Hän palkkaa Transferin hidastamaan herra Foggin matkaa maailman ympäri. Hän vihaa herra Foggin rehvastelua ja miestä kokonaisuudessaan. Sullivan myös usein piikittelee ja väheksyy Lordi Guinnessia ja tämän mielipiteitä vaikka tämä olisikin oikeassa. Sullivan on Eglannin pankin johtaja. Hän ei voi sietää itsevarmaa Phileas Foggia, ja lyötyään tämän kanssa vetoa Sullivan ei niinkään pelkää rahojensa menettämistä, vaan sitä että Foggista tehdään matkan onnistuessa sankari. Niinpä hän palkkaa Transferin varmistamaan Foggin epäonnistuminen.
  • Farrell, Johnson ja Wesson: Reformi-klubin jäseniä, jotka Sullivanin ohella lyövät myös vetoa herra Fogin kanssa. Farrell on kettu, joka omistaa laivanyhtiön, Johnson supikoira, joka omistaa rautatieyhtiön ja Wesson on saukko, joka omistaa Morning Chronicle-lehden ja on Ralphin esimies.
  • Lordi Guinness: Vanha istuva vuohi. Hän on myös Reformi-klubin puheenjohtaja, joka arvostaa todella kovasti herra Foggia ja luottaa tähän asiassa kuin asiassa.
  • Ralph: Nuori ja idealistinen Morning Chronicle-lehden toimittajaorava. Ralph kirjoitti artikkelin, jonka inspiroimana Fogg lähtee matkalleen. Ralph on Morning Chronicle -lehden toimittaja. Juuri Ralph kirjoitti jutun, joka innoitti Reformi-klubilaiset vedonlyöntiin. Ralph välittää koko ajan tietoja Foggin matkan etenemisestä ja joutuu välistä vetoa lyöneiden lontoolaisten hampaisiin. Hän saa kuitenkin aina vakuutettua ihmiset siitä että Fogg tulee onnistumaan ja voittaa vaikeutensa.
  • Reformi-klubi: Vedonlyönti summa on 20 000 puntaa. Foggia vastassa on neljä miestä, rautatieyhtiön omistaja, laivayhtiön omistaja, Morning Chroniclen omistaja ja Englannin pankin pääjohtaja Sullivan. He kaikki laittoivat likoon 5000 puntaa. Klubin vanhin jäsen Lordi Guinness on ainoa joka uskoo Foggin onnistuvan. Ralph Lordi Guinness itse aloitti keskustelun maailmanympärimatkasta ja olisi halunnut toteuttaa matkan itse, jos vain olisi nuorempi.
  • Ylikomisario Rowan: Scotland Yardin ylikomisario on pahassa jamassa. Englannin pankista on ryöstetty 50 000 puntaa eikä ryöstö ole selvinnyt, pääepäilty Phileas Fogg matkaa maailmalla, parhaat vainukoirat Fix ja Bully ovat vähän väliä hukassa ja pankin pääjohtaja Sullivan käy säännöllisesti uhkailemassa häntä.
  • Parsi: Koa-norsun omistaja Parsi ei halunnut vuokrata rakasta norsuaan Foggin seurueelle, koska norsu kaipasi lepoa pitkän matkan jälkeen. Transfer kolkkasi Parsin ja varasti norsun ja lähti itse viemään matkalaisia viidakon halki. Herättyään Parsi lähti Koan perään apunaan Fix ja Bully, joista tosin oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Parsi saavuttaa norsunsa pian sen jälkeen kun Prinsessa Romy on pelastettu ja auttaa matkalaiset Allahabadiin. Fogg maksaa Parsille ruhtinaallisen korvauksen Koan avusta.
  • Mongolia laivan kapteeni: Mongolia-laivan kapteeni on kokenut merenkävijä. Foggin pyynnöt matkan jouduttamisesta eivät aluksi innosta häntä, mutta rahapalkkio saa kapteenin innostumaan ja Fogg voittaakin hänen avullaan kaksi päivää. Laivanmatkan päättyessä kapteeni toivottaa Foggille paljon onnea ja on mielissään että on voinut olla avuksi.
  • Merirosvo: Tämä merirosvojen perillinen lähtee viemään laivasta myöhästyneitä Foggia ja Prinsessaa Yokohamaan, mutta myrkyn takia laivan ei ole mahdollista päästä ajoissa perille. Neuvokas kapteeni keksii purjehtia General Grant -laiva kiinni jo avomerellä ja pysäyttää tämän käyttäen merirosvo-isänsä oppeja. Aluksi hän ei suhtaudu Foggin kyydityspyyntöön suopeasti, mutta kun Fogg pohtii hänen laivansa kestävyyttä ja lupaa palkkion herää kovan kapteenin kilpailuhenki.
  • General Grant laivan kapteeni: General Grantin kapteeni on jo kuullut Phileas Foggista ja tämän vedosta ja on mielissään saadessaan tämän laivaansa. He purjehtivat Yokohaman kautta kohti San Franciscoa mutta joutuvat pysähtymään Havaijilla ja tulipalon vuoksi laiva ei pääsekään määränpäähänsä vaan joutuu Meksikoon. Kapteeni on hyväntuulinen ja ystävällinen veikko eikä lannistu vastoinkäymistä vaan haluaa pyytettömästi auttaa Foggia voittamaan vedon.
  • Bullman: Sarjan päällikkö (tunnetaan myös nimellä Mr. Bullman) Bullman omistaa Union Pasific-junan ja sattuu matkustamaan sillä yhtä aikaa Foggin seurueen kanssa. Hän on melko röyhkeä ja omahyväinen tyyppi ja hyvin ylpeä rautatiestä ja junastaan. Siksipä hän ottaa raskaasti sillalla menetetyt vaunut.
  • Kapteeni Speedy: Sarjan päällikkö (tunnetaan myös nimellä Andrew Speedy). Vasta kun Fogg tarjoaa huomattavan suuren rahapalkkion Kapteeni Speedy suostuu ottamaan matkalaiset Henrietta-laivaansa. Mutta silloinkaan hän ei myönny vaihtamaan kurssiaan kohti Englantia vaan laivan määräpää on Ranska. Sairastuttuaan hän on niin epätoivoinen että luovuttaa Foggille kapteenin paikan, jotta pääsisi mahdollisimman nopeasti lääkäriin. Parannuttuaan hän on taas oma itsensä eikä sulata helposti Foggin suunnitelmia. Lopulta hän suostuu myymään laivansa, mutta hinta on kova.

Jaksot Muokkaa

  1. Suuri vedonlyönti
  2. Hyvää matkaa
  3. Salaperäinen ranskatar
  4. Tuomion temppeli
  5. Valepuvussa
  6. Seikkailu Bombayssa
  7. Tien pää
  8. Viidakon vaarat
  9. Romyn pelastaminen
  10. Lahja Parsille
  11. Syylliset
  12. Haaksirikko
  13. Hovimestarin ongelma
  14. Matkalla Yokohamaan
  15. Akitan sirkus
  16. Pysähdys Havaijilla
  17. Matka kuumailmapallolla
  18. Välienselvittely
  19. Totuuden hetki
  20. Villin lännen sotamaalaus
  21. Outo juna
  22. Pakkasessa
  23. Määränpäänä Liverpool
  24. Tuli kannen alla
  25. Viimeinen juna Lontooseen
  26. Päivästä kiinni

Sarja Suomessa Muokkaa

Sarja on esitetty ensi kertaa Suomessa Yle TV1-kanavalla 1984 alkuperäisellä espanjan kielellä sekä uusintana suomenkielisellä 1990-luvun puheella YLE Importin toteuttamana alussa sekä 1995, 2000 ja 20102011.

Suomenkieliset ääninäyttelijät Muokkaa

Oheisessa listassa on vain osa ääninäyttelijöiden esittämistä roolihahmoista.

Jarmo Heikkinen Konstaapeli Bully, Kenraali Korn, Wesson, Kapteeni Speedy, sivuäänet  
Harri Hyttinen Tiko, Salapoliisi Fix  
Kaija Kiiski Prinsessa Romy, kaikki naisroolit  
Jarmo Koski Passepartout, Herra Sullivan, sivuäänet  
Heikki Määttänen Kertoja, Transfer, Lordi Guinness, Farrell, sivuäänet  
Eero Saarinen Phileas Fogg, Ralph, Johnson, Ylikomisario Rowan  

Julkaisut Muokkaa

Select Video Ab julkaisi sarjan jaksot 1–4 suomenkielisellä puheella vuokravideotallenteina. Näissä tallenteissa oli eri näyttelijät, kuin Yle Importin 1990-luvun alussa tehdyssä jälkiäänityksessä.

Sarjan 26 osaa on tiivistetty myös 75 minuuttia pitkäksi televisioelokuvaksi, joka on esitetty muiden maiden televisiossa. Alun perin Suomessa se julkaistiin videolle vuonna 1995 Castle Communicationsin julkaisemana ja Sesam Juniorin tuottamana. Myöhemmin vuonna 2001 Pan Vision julkaisi elokuvan uudestaan VHS:lle sekä DVD-formaatille. Elokuvaversion dubbauksesta on vastannut PVP Voice Oy. Mukana on -luvun alusta tehdystä suomenkielisestä dubbauksesta olleet näyttelijät Eero Saarinen ja Heikki Määttänen. Muina ääninäyttelijöinä ovat Ari-Matti Hedman, Elise Langenoja, Anssi Känsälä, Minna Tasanto, Pauli Virta ja Arto Nieminen.

Finnkino julkaisi kaikki sarjan jaksot kuuden DVD-levyn boksissa 18. huhtikuuta 2008.

Sarjalle tehtiin jatkoa: Matka maailman keskipisteeseen perustuu Vernen kirjaan Matka maan keskipisteeseen ja Matka kapteeni Nemon kanssa ja kirjaan Sukelluslaiva maapallon ympäri. Jatko-osissa käytettiin samoja hahmoja kuin Matka maailman ympäri -sarjassa, toisin kuin niissä Vernen kahdessa kirjassa, joihin jatko-osat pohjautuvat.

Musikaali Muokkaa

Piirrossarjaan perustuva musikaali sai ensi-iltansa Madridissa vuonna 2008 sarjan 25-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Näytelmän pääosissa olivat (Phileas Fogg), (Prinsessa Romy), (Passepartout) sekä ja (Tiko).

Katso myös Muokkaa