Fandom

Muumitalo

Matka maailman ympäri 80 päivässä (piirrossarja)

340sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Matka maailman ympäri 80 päivässä (esp. La Vuelta al Mundo de Willy Fog, アニメ80日間世界一周, Anime 80 nichikan sekai isshuu, engl. Around the World with Willy Fog), on kirjailija kirjaan perustuva espanjalaisen Maailman ympäri 80 päivässä tuottama ja japanilaisen Nippon animation -studion toteuttama 26-osainen piirrossarja.

Matka maailman ympäri 80 päivässä Around the World with Willy Fog / La Vuelta al Mundo de Willy Fog Sarjan alkuteksti. Tyyli piirrossarja Kestoaika noin 25 minuuttia Luojat(t) Luis Ballester
Fumio Kurokawa
Alkuperämaa Malline:Espanja
Malline:Japani
Verkko Malline:Espanjan lippu RTVE
Malline:Japanin lippu TV Asahi
Malline:Suomen lippu Yle TV1, Yle TV2
Esitetty 1983 Jaksoja 26 Tuotanto Tuottaja(t) Claudio Biern Boyd
José Manuel Iglesias
José Luis Rodríguez
Ohjaaja(t) Ryuzo Nakanishi
Jules Verne (romaani)
Käsikirjoittaja(t) Tuotantoyhtiö(t) BRB Internacional S.A.
Nippon Animation Co. Ltd.
Aiheesta muualla 0135114

Erot kirjaan Muokkaa

Piirrossarja on hyvin uskollinen alkuperäisteokselle, mutta siihen on lisätty keskeisiksi hahmoiksi Tiko, Transfer ja Bully. Transfer, joka pyrkii sabotoimaan Foggin matkaa, aiheuttaa useita läheltä piti -tilanteita, joita on piirrossarjassa enemmän kuin romaanissa. Sarjaan on myös lisätty Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan sijoittuvia seikkailuita, joita ei kirjassa ole.

Hahmot Muokkaa

  • Phileas Fogg: Sarjan päähenkilö (tunnetaan myös nimellä Willy Fog). Hän on Lontoossa asuva herrasmiesleijona. Luonteeltaan Fogg on tyyni ja rauhallinen. Hän on sarjan alussa äärimmäisen tarkka tietyistä ajoista ja rutiineista. Loppua kohden hänestä tulee joustavampi. Hän on Reformi-klubin jäsen, missä hän viettääkin suurimman osan aikaansa. Hän on sarjan alussa poikamies, mutta matkan aikana hän tutustuu ja rakastuu Prinsessa Romyyn, jonka kanssa lopulta avioituu.
  • Passepartout: Sarjan toinen päähenkilö (lausutaan "Paspartuu"), pariisilainen sirkustaiteilijakissa, joka on ollut monenlaisissa töissä ennen Foggin palvelijana oloa. Hän haluaisi vain asettua aloilleen, sillä hän on kyllästynyt jatkuvaan matkustelemiseen. Passepartout'n luonne on erittäin avulias ja ystävällinen. Hän on erittäin uskollinen isäntäänsä kohtaan. Hänen paras ystävänsä on Tiko, jonka kanssa hän tuleekin loistavasti toimeen lukuun ottamatta sitä, että hän ärsyyntyy toisinaan Tikon loputtomaan ruokahaluun ja hieman ajattelemattomiin tekoihin. Passepartout on myös Romin sanoin "hyvin ritarillinen" palvelija.
  • Tiko: (myös Tico) on pieni espanjalainen hamsteri ja sarjan . Hän on Passepartout'n paras ystävä. Tiko on luonteeltaan erittäin iloinen ja humoristinen. Pienestä koosta huolimatta Tikolla on aina nälkä. Hän esiintyi ennen Passepartout'n kanssa sirkuksessa. Tiko kantaa mukanaan aurinkokelloa, jota hän usein käyttää kellonajan tarkistamiseen, usein myös ruoka-ajan ilmoittamiseen. Kellon hän sai saksalaiselta arkeologilta lähellä.
  • Prinsessa Romy: (alkuperäisessä kirjassa Aoda) prinsessapantteri, joka pakotettiin väkisin menemään naimisiin vanhan, rikkaan miehen kanssa. Kun mies kuoli, hänen oli määrä joutua poltettavaksi . Fogg ystävineen pelastaa Romyn, ja hän pyytää että saisi matkustaa heidän mukanaan , missä hänellä on sukulaisia. Singaporessa kuitenkin selviää, että Romyn sukulaiset ovat muuttaneet . Hongkongissa Romy saa tietää, että hänen sukulaisensa ovat kuolleet . Kun prinsessa on toipunut järkytyksestä, herra Fogg ehdottaa, että tämä tulisi asumaan heidän kanssaan , missä herra Fogg voisi huolehtia hänen turvallisuudestaan. Matkan aikana Romy rakastuu herra Foggiin. Heidän saapuessaan Lontooseen Romy tarjoutuu avioitumaan koko omaisuutensa menettäneen herra Foggin kanssa, sillä Romy uskoo, että jaetut vaikeudet on helpompi voittaa.
  • Fix ja Bully: Scotland Yardin luotettavat salapoliisikoirat, jotka lähtevät herra Fogin perään. Fix on älykäs ja käytännöllinen, Bully puolestaan kömpelö ja ajattelematon. Huolimatta heidän epäonnekkaasta matkastaan maailman ympäri tarkoituksena saada herra Fogg pidätettyä, heidän sanotaan olevan Scotland Yardin taitavimmat vainukoirat. Fix on poliisiarvoltaan komisario ja Bully konstaapeli.
  • Transfer: Susi, jonka herra Sullivan palkkaa pilaamaan Fogin matkan. Kaikki hänen yrityksensä kuitenkin menevät järjestäen pieleen, kunnes hän lopulta joutuu antamaan kokonaan periksi. Transfer on erinomainen naamioituja. Hänen tunnuspiirteensä sarjassa on hänen kiiltävä silmänsä.
  • Herra Sullivan: Nähdään usein sarjan "pääkonnana." Hän on Englannin pankin pääjohtaja ja Reformi-klubin jäsen, hahmoltaan susi. Hän palkkaa Transferin hidastamaan herra Foggin matkaa maailman ympäri. Hän vihaa herra Foggin rehvastelua ja miestä kokonaisuudessaan. Sullivan myös usein piikittelee ja väheksyy Lordi Guinnessia ja tämän mielipiteitä vaikka tämä olisikin oikeassa.
  • Farrell, Johnson ja Wesson: Reformi-klubin jäseniä, jotka Sullivanin ohella lyövät myös vetoa herra Fogin kanssa. Farrell on kettu, joka omistaa laivanyhtiön, Johnson supikoira, joka omistaa rautatieyhtiön ja Wesson on saukko, joka omistaa Morning Chronicle-lehden ja on Ralphin esimies.
  • Lordi Guinness: Vanha istuva vuohi. Hän on myös Reformi-klubin puheenjohtaja, joka arvostaa todella kovasti herra Foggia ja luottaa tähän asiassa kuin asiassa.
  • Ralph: Nuori ja idealistinen Morning Chronicle-lehden toimittajaorava. Ralph kirjoitti artikkelin, jonka inspiroimana Fogg lähtee matkalleen.
  • Reformi-klubi: Vedonlyönti summa on 20 000 puntaa. Foggia vastassa on neljä miestä, rautatieyhtiön omistaja, laivayhtiön omistaja, Morning Chroniclen omistaja ja Englannin pankin pääjohtaja Sullivan. He kaikki laittoivat likoon 5000 puntaa. Klubin vanhin jäsen Lordi Guinness on ainoa joka uskoo Foggin onnistuvan. Guinness itse aloitti keskustelun maailmanympärimatkasta ja olisi halunnut toteuttaa matkan itse, jos vain olisi nuorempi.
  • Bullman: Bullman omistaa Union Pasific-junan ja sattuu matkustamaan sillä yhtä aikaa Foggin seurueen kanssa. Hän on melko röyhkeä ja omahyväinen tyyppi ja hyvin ylpeä rautatiestä ja junastaan. Siksipä hän ottaa raskaasti sillalla menetetyt vaunut.
  • Kapteeni Speedy: Sarjan päällikkö (tunnetaan myös nimellä Andrew Speedy). Vasta kun Fogg tarjoaa huomattavan suuren rahapalkkion Kapteeni Speedy suostuu ottamaan matkalaiset Henrietta-laivaansa. Mutta silloinkaan hän ei myönny vaihtamaan kurssiaan kohti Englantia vaan laivan määräpää on Ranska. Sairastuttuaan hän on niin epätoivoinen että luovuttaa Foggille kapteenin paikan, jotta pääsisi mahdollisimman nopeasti lääkäriin. Parannuttuaan hän on taas oma itsensä eikä sulata helposti Foggin suunnitelmia. Lopulta hän suostuu myymään laivansa, mutta hinta on kova.

Jaksot Muokkaa

  1. Suuri vedonlyönti
  2. Hyvää matkaa
  3. Salaperäinen ranskatar
  4. Tuomion temppeli
  5. Valepuvussa
  6. Seikkailu Bombayssa
  7. Tien pää
  8. Viidakon vaarat
  9. Romyn pelastaminen
  10. Lahja Parsille
  11. Syylliset
  12. Haaksirikko
  13. Hovimestarin ongelma
  14. Matkalla Yokohamaan
  15. Akitan sirkus
  16. Pysähdys Havaijilla
  17. Matka kuumailmapallolla
  18. Välienselvittely
  19. Totuuden hetki
  20. Villin lännen sotamaalaus
  21. Outo juna
  22. Pakkasessa
  23. Määränpäänä Liverpool
  24. Tuli kannen alla
  25. Viimeinen juna Lontooseen
  26. Päivästä kiinni

Sarja Suomessa Muokkaa

Sarja on esitetty ensi kertaa Suomessa Yle TV1-kanavalla 1984 alkuperäisellä espanjan kielellä sekä uusintana suomenkielisellä 1990-luvun puheella YLE Importin toteuttamana alussa sekä 1995, 2000 ja 2010-2011.

Suomenkieliset ääninäyttelijät Muokkaa

Oheisessa listassa on vain osa ääninäyttelijöiden esittämistä roolihahmoista.

Jarmo Heikkinen Konstaapeli Bully, Kenraali Korn, Wesson, Kapteeni Speedy, sivuäänet  
Harri Hyttinen Tiko, Salapoliisi Fix  
Kaija Kiiski Prinsessa Romy, kaikki naisroolit  
Jarmo Koski Passepartout, Herra Sullivan, sivuäänet  
Heikki Määttänen Kertoja, Transfer, Lordi Guinness, Farrell, sivuäänet  
Eero Saarinen Phileas Fogg, Ralph, Johnson, Ylikomisario Rowan  

Julkaisut Muokkaa

Select Video Ab julkaisi sarjan jaksot 1–4 suomenkielisellä puheella vuokravideotallenteina. Näissä tallenteissa oli eri näyttelijät, kuin Yle Importin 1990-luvun alussa tehdyssä jälkiäänityksessä.

Sarjan 26 osaa on tiivistetty myös 75 minuuttia pitkäksi televisioelokuvaksi, joka on esitetty muiden maiden televisiossa. Alun perin Suomessa se julkaistiin videolle vuonna 1995 Castle Communicationsin julkaisemana ja Sesam Juniorin tuottamana. Myöhemmin vuonna 2001 Pan Vision julkaisi elokuvan uudestaan VHS:lle sekä DVD-formaatille. Elokuvaversion dubbauksesta on vastannut PVP Voice Oy. Mukana on -luvun alusta tehdystä suomenkielisestä dubbauksesta olleet näyttelijät Eero Saarinen ja Heikki Määttänen. Muina ääninäyttelijöinä ovat Ari-Matti Hedman, Elise Langenoja, Anssi Känsälä, Minna Tasanto, Pauli Virta ja Arto Nieminen.

Finnkino julkaisi kaikki sarjan jaksot kuuden DVD-levyn boksissa 18. huhtikuuta 2008.

Sarjalle tehtiin jatkoa: Matka maailman keskipisteeseen perustuu Vernen kirjaan Matka maan keskipisteeseen ja Matka kapteeni Nemon kanssa ja kirjaan Sukelluslaiva maapallon ympäri. Jatko-osissa käytettiin samoja hahmoja kuin Matka maailman ympäri -sarjassa, toisin kuin niissä Vernen kahdessa kirjassa, joihin jatko-osat pohjautuvat.

Musikaali Muokkaa

Piirrossarjaan perustuva musikaali sai ensi-iltansa Madridissa vuonna 2008 sarjan 25-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Näytelmän pääosissa olivat (Phileas Fogg), (Prinsessa Romy), (Passepartout) sekä ja (Tiko).

Katso myös Muokkaa

Lähteet Muokkaa

  1. Jump up ↑Syksy tuo Nils Holgerssonin ja Phileas Foggin
  2. Jump up ↑Willy Fog seikkailee maailman ympäri 1. Suuri vedonlyönti
  3. Jump up ↑Willy Fog seikkailee maailman ympäri 2. Junalla, laivalla ja kamelilla
  4. Jump up ↑Willy Fog - Matka maailman ympäri 80 päivässä

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki