Fandom

Muumitalo

Matka maailman keskipisteeseen (piirrossarja)

340sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Matka maailman keskipisteeseen Journey to the Center of the Earth Tunnus piirrossarja 25 min Yle TV1, Yle TV2 Espanja 1995 YLE TV1 -
1995
13

Matka maailman keskipisteeseen (engl. Journey to the Center of the Earth, ransk. Voyage au centre de la Terre) on BRB Internacionalin vuonna 1993 tuottama 13-osainen piirrossarja, joka perustuu kirjailija Jules Vernen teokseen Matka maan keskipisteeseen. Sarja on jatkoa, vuonna 1983 valmistuneelle Matka maailman ympäri 80 päivässä -piirrossarjalle, joka perustui Vernen kirjaan Maailman ympäri 80 päivässä. Molempien pääosassa ovat lontoolainen herrasmiesleijona Phileas Fogg ja tämän palvelija Passepartout.

AlkujuoniMuokkaa

Tarina sijoittuu vuoteen 1873, jolloin Lontoolaisen herrasmiehen Phileas Foggin luo tulee Hampurista kotoisin oleva Professori Lidenbrock. Lidenbrock on saanut haltuunsa salakirjoitetun viestin joka paljastuu vihjeeksi edesmenneen Islantilaisen alkemisti Arne Saknussemmin kertomuksesta koskien matkaa maan keskipisteeseen. Tarina kertoo, että eräänä yönä Saknussemin kotiin tunkeudutaan ja hänet pidätetään koska hän on väittänyt ihmisille käyneensä maan keskipisteessä, jota pidetään valheena. Lisäksi häntä syytetään noituudesta. Saknussem piilottaa salaviestin kirjan väliin, jotta tuleva sukupolvi joskus voisi sen löytää ja todistaa hänen seikkailunsa todeksi. Fogg alkaa selvittää Saknussemin kirjoittamaa salakirjoitusta, josta hän ei aluksi saa tolkkua. Foggin palvelija herra Passepartout tuo parranajotarvikkeet ja Fogg katsoo peilistä itseään jolloin hän tajuaa kuinka salakirjoitus luetaan, ja pyytää Passepartout'n apua. Lopulta hän saa selville mitä salakirjoituksessa lukee.

Reformi-klubilla Phileas Fogg kertoo aikomuksesta tehdä saman teon kuin Arne Saknussem, josta varsinkaan Englannin pankin pääjohtaja Sullivan ei ole innostunut. Sullivan aikoo lyödä 20 000 puntaa vetoa siitä, ettei Fogg onnistu todistamaan Saknussemin aiempaa matkaa maan keskipisteeseen. Niin Phileas Fogg, Passepartout ja professori Lidenbrock lähtevät matkaan.

Herra Sullivan palkkaa Transferin pilamaan Herra Foggin matkan maan keskipisteen. Alussa he unohtavat junalippunsa, jota konduktööriksi pukeutunut Transfer kyselee ja uhkaa jättää heidät seuraavalla asemalla kyydistä, kunnes Phileas Foggin vaimo prinsessa Romy ja Tiko ilmestyvät samaan junaan ja antavat heidän unohtamansa junaliput. Näin he kaikki jatkavat matkaansa kohti määränpäätä. Herra Foggin seurue saapuu Islannin pääkaupunkiin Reykjavíkiin, josta Fogg, professori, Passepartout sekä opas Hans lähtevät kohti Snæfellsjökull-tulivuorta. Tiko ja Romy jäävät Reykjavíkiin tarkoituksenaan odottaa tutkimusryhmän paluuta. Samaan aikaan Transfer ja kaksi hänen apulaistaan saapuvat Reykjavíkiin ja murtautuvat ikkunasta asuntoon johon Tiko ja Romy ovat majoittuneet. Romy huomaa oudon hatun ja ihmettelee sen alkuperää, huomatakseen takaa hyökkäävän Transferin. Transfer onnistuu kaappaamaan prinsessa Romyn ja Tikon, ja kehittää juonen jonka tarkoituksena on estää tutkimusretkeläisten matkan juuri ennen tulivuoren sisään laskeutumista. Tulivuoren juurella käydyn taistelun tuloksena Transfer ja hänen apulaisensa on voitettu, ja jännittävä matka maan keskipisteeseen voi alkaa.

JaksotMuokkaa

  1. Uusi seikkailu
  2. Kohti Islantia
  3. Vaitelias opas
  4. Uinuva tulivuori
  5. Romy vaarassa
  6. Maan uumeniin
  7. Transferin kosto
  8. Jano
  9. Eksyksissä
  10. Maanalainen meri
  11. Hirviöiden taistelu
  12. Myrsky
  13. Paluu

Sarja SuomessaMuokkaa

Ensimmäisen kerran sarja on Suomessa esitetty suomenkielisellä puheella Yle TV1 -kanavalla syksyllä 1995. Uusinta on esitetty kesällä 2001.

Suomenkieliset ääninäyttelijätMuokkaa

Oheisessa listassa on vain osa ääninäyttelijöiden esittämistä roolihahmoista.

Hans|Risto Aaltonen Arne Saknussem, Professori Fredrikson, Wesson|Jarmo Heikkinen Tiko|Harri Hyttinen Prinsessa Romy|Kaija Kiiski Kertoja, Passepartout, Herra Sullivan|Jarmo Koski Kertoja, Transfer, Lordi Guinness|Heikki Määttänen Professori Lidenbrock|Seppo Pääkkönen Phileas Fogg, lehtitoimittaja Ralph|Eero Saarinen

ElokuvaversioMuokkaa

Sarjan 13 osaa on tiivistetty myös 75 minuuttia pitkäksi tv-elokuvaksi. Elokuvaversion dubbauksesta on vastannut PVP Voice Oy. Mukana on 1990-luvun alusta tehdystä suomenkielisestä dubbauksesta tutut näyttelijät Eero Saarinen ja Heikki Määttänen. Muina ääninäyttelijöinä ovat Ari-Matti Hedman, Elise Langenoja, Anssi Känsälä, Minna Tasanto, Pauli Virta ja Arto Nieminen.

Katso myösMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki