FANDOM

Launo
Launo
Laji Hemuli
Sukupuoli Mies
Hiusten väri
Silmien väri Ruskeat (1991-piirrossarja)
Asuinpaikka Muumilaakso
Sukulaiset Tiuhti ja Viuhti
Taikuri
Taikurin pantteri
Noita
Aliisa
Posteljooni
Tahmatassu
Mymmeli
Reippailija-Hemuli
Poliisimestari (setä)
Muumipeikko
Pikku Myy
Niiskuneiti
Nipsu
Hemuli
Muumipappa
Vilijonkka
Nuuskamuikkunen
Muumimamma
Haisuli
Kyvyt Toistaitoiset etsiväntaidot, luetun ymmärtäminen
Esittäjä(t) Ilkka Merivaara (1991-piirrossarja)
Jon-Jon Geitel
Ensiesiintyminen Poliisimestarin veljenpoika (1962)

Launo on Poliisimestarin veljenpoika. Hän esiintyy Lars Janssonin sarjakuvassa "Poliisimestarin veljenpoika", ja "Poliisimestarin innokas veljenpoika" sekä siihen perustuvassa samannimisessä Muumilaakson tarinoiden jaksossa. Launo aiheutti paljon päänvaivaa Poliisimestarille hänen virkaintonsa takia.

Sarjakuvassa Muokkaa

Ennen poliisiuraansa Launo käytti aikansa muun muassa viskin juomiseen ja pokerin pelaamiseen. Hän ei erityisemmin piitannut laista, ja päästikin kerran Haisulin ulos sellistä, jotta tämä voisi opettaa Launolle lukkojen tiirikointia. Poliisimestarin omien sanojen mukaan Launo turmeli Muumilaakson nuorisoa käytöksellään.

Kun Launo kuuli Poliisipäällikön pitämän puheen poliisien arvomaailmasta, päätti hän muuttaa tapansa ja halusi ryhtyä itsekin poliisiksi. Hän pukeutui poliisin virka-asuun setänsä vastusteluista huolimatta ja lähti kierrokselle. Launo epäili kaikkia vastaantulijoita rikollisiksi, ja pidättikin ensitöikseen Muumipeikon irtolaisena, koska tämä ei tehnyt mitään. Lisäksi hän pidätti Vilijonkan kirjevarkaudesta, vaikka Vilijonkka oli hakemassa kirjeitä omasta postilaatikostaan.

Jotta Launo ei pidättäisi enää viattomia, keksi Poliisimestari valheen huumeliigasta. Hän käski Launoa etsimään heitä salaa siviiliasussa, jotta rikolliset eivät osaisi epäillä häntä. Suunnitelma toimi erinomaisesti, kunnes Poliisimestari ehdotti Launoa etsimään rikosromaaneista ideoita huumerikollisten tunnistamiseksi. Launo päätyi lopputulokseen, jonka mukaan vähiten epäilyttävän näköiset ovat todennäköisimmin roistoja. Tästä syystä hän ei osannut epäillä sattumalta Muumilaaksossa piileksiviä merirosvoja rikollisiksi, vaikka löysikin heidän hallustaan oopiumia. Hän luuli merirosvoja salapoliiseiksi.

Kun Launo toi löytämäänsä huumetta Poliisimestarille, ei Poliisimestari aluksi uskonut veljenpoikaansa. Jotta Launo pystyisi todistamaan väitteensä, poltti hän osan huumeista piippua käyttäen. Piipun polttaminen sai Launon hyvälle tuulelle, eikä häntä enää kiinnostanut poliisin ura. Sen sijaan hän jäi mieluummin loikoilemaan riippumattoonsa, samalla juoden punaviiniä.

Animaatiosarjassa Muokkaa

Kun Muumipeikko leikki metsässä intiaania ystäviensä kanssa, hän ampui vahingossa Launoa leikkinuolella kypärään. Launon mielestä kyseessä oli tapon yritys, ja hän vei Muumipeikon vankilaan. Poliisimestari päästi Muumipeikon vapaaksi ja torui veljenpoikaansa hätiköidystä pidätyksestä. Hetken kuluttua Poliisimestari sai kuulla, että Poliisiylitarkastaja oli saapumassa Muumilaaksoon. Launo innostui ja lähti etsimään rikollisia, jotta hän voisi tehdä vaikutuksen Poliisiylitarkastajaan.

Launo pidätti Muumilaakson asukkaita pienistä syistä, kuten esimerkiksi Vilijonkan lasten huonosta kohtelusta ja Nuuskamuikkusen oksien keruun takia. Poliisimestari raivostui Launolle nähtyään sellin täynnä Muumilaakson asukkaita. Hän määräsi Launoa etsimään kaksi vanhan etsintäkuulutuksen rikollista, jotta Launo ei voisi pidättää viattomia Poliisiylitarkastajan aikana. Launo otti uuden tehtävänsä mielellään vastaan ja sonnustautui salapoliisin vaatteisiin. Hänen mielestä oikeilla salapoliiseilla oli aina mukanaan apuri, ja hän pakotti Muumipeikon mukaansa.

Rannalla Muumipeikko ja Launo löysivät luolaan johtavia jalanjälkiä. Luolassa oli kaksi merirosvoa, jotka ihailivat ryöstösaalistaan. Launo luuli heitä poliiseiksi, jotka olivat sonnustautuneet rosvoiksi, ja päästi heidät menemään. Kun merirosvot veivät ryöstösaalistaan pois, säikähtivät he Poliisiylitarkastajaa ja juoksivat karkuun. Launo näki Poliisiylitarkastajan tutkimassa ryöstösaalista, ja luuli tätä varkaaksi. Hän pidätti ylitarkastajan ja sai poliisiasemalla tietää erehdyksestään. Kaikesta huolimatta ylitarkastajan mielestä Launo vaikutti lupaavalta poliisilta ja halusi jatkossa tehdä töitä Launon kanssa. Launo suostui tarjoukseen ja yhdessä Poliisiylitarkastajan kanssa hän lähti Muumilaaksosta muihin tehtäviin.

Sarjassa Launon ääni on Yleisradion dubbauksessa Ilkka Merivaara ja MTV:n dubbauksessa Jon-Jon Geitel.

Yle kasettikanava VHSMuokkaa

VHS-julkaistu Muokkaa

DVD-julkaistu (Yleisradion version) Muokkaa

DVD-julkaistu (MTV3 version) Muokkaa

kaikki tyngät