FANDOM

Fredrikson

Fredrikson.

Fredrikson on Muumipapan nuoruudenystävä ja keksijä. Fredrikson on omalaatuinen keksijä, mutta muuten hyvin mukava.Hänellä on tiettävästi lukuisia keksintöjä joskin hänen tunnetuin keksintönsä on amfibilaiva Se. Merenhuiske. Fredriksonin jälkeläisistä tiedetään että hänellä on poika, joskin hänet näkee harvoin Muumilaaksossa, mutta on siellä kumminkin vakituisena asukkaana. Lisäksi Fredriksonilla on veljenpoika Hosuli. Fredriksonin vanhemmista ei tiedetä mitään.

Muumilaakson tarinoita -animaatiosarjassa Fredrikson esiintyy jaksoissa: Muumipapan muistelmat 1 (osa 60), Muumipapan muistelmat 2 (osa 61) ja Muumipapan muistelmat 3 (osa 62), joissa Muumipappa kertoo nuoruuden seikkailuistaan. Jaksot mukailevat melko tarkasti Muumipapan urotyöt -kirjaa. Hänen roolissaan ääninäyttelijänä Ilkka Merivaara. Fredrikson esiintyy myös Muumien maailma -animaatiosarjan jaksoissa, Pako orpokodista, Drontti Edvard, Hemulin täti ja tahmatassut, (jaksot jotka kertovat Jarmo Koski, Muumipapan nuoruudesta.

Ohjelmassa-televisioissa Muumilaakson tarinoitaMuokkaa

  1. Muumipapan muistelmat 1 / Muumipappa muistelee osa 1 (60)

VHS-julkaistu Muokkaa

DVD-julkaistu (Yleisradion version)Muokkaa

MTV3-julkaistu DVD Muokkaa

MerenhuiskeMuokkaa

Merenhuiske on valaanmuotoinen ja -kokoinen alus, joka pystyy lentämään, sukeltamaan, purjehtimaan ja kulkemaan maalla. Merenhuiske oli alunperin Fredriksonin suunnittelema talolaiva, jossa oli työntövoimana vesiratas. Fredrikson muutti laivansa amfibiksi Itsevaltiaan nimitettyä hänet kuninkaalliseksi keksijäksi.

Katso myösMuokkaa

kaikki tyngät