FANDOM

Delfiini[4][2] eli tavallinen delfiini[5] eli juoksiainen[4] (Delphinus delphis) on yleisin valaslaji. Kaikkia Delphinus-suvun populaatioita pidettiin aiemmin yhtenä ja samana lajina, mutta nykyisin eteläisen pallonpuoliskon rannikkomerien yksilöiden katsotaan kuuluvan omaan Delphinus capensis -lajiinsa.[1][3]

TuntomerkitMuokkaa

Delfiinillä on kaareva otsa ja sen sisällä on kaikuluotaukseen soveltuva äänielin kuten muillakin delfiinien heimon (Delphinidae) lajeilla. Delfiini kasvaa parin metrin mittaiseksi ja voi painaa yli sata kilogrammaa.[5] Yläleuassa on molemmin puolin 46–55 hammasta, kun taas alaleuassa on 40–50 hammasta. Delfiinien väri voi vaihdella. Yleensä selkäpuoli on ruskeanharmaa ja mahapuoli valkeanharmaa aaltomaisen rajan ollessa erittäin selvä. Silmästä otsaan ulottuu tumma raita. Värityksessä on ero verrattuna D. capensis -lajiin, samoin hampaiston lukumäärässä. Kuono on D. delphis-lajilla selvästi tylpempi.

LevinneisyysMuokkaa

Tavallinen delfiini jaetaan nykyisin kahteen alalajiin.[3] Nimialalaji Delphinus delphis delphis esiintyy yleisenä ja elinvoimaisena Pohjois-Atlantilla sekä Tyynen valtameren itäosissa, ja erittäin uhanalaisena Välimerellä.[1] Laji suosii lämpimiä vesiä, joten sen vakituinen elinalue ulottuu pohjoisimmillaan vain Britteinsaarille.[6] Pohjanmeren itäosissa ja Itämerellä delfiini on satunnainen vierailija.[6] Havainnot esimerkiksi Tanskan vesillä ovat kuitenkin yleistyneet 2000-luvulla, koska laji on runsastunut Skotlannin ympäristössä luultavasti ilmaston lämpenemisen seurauksena.[6][7]

Vaarantunut Delphinus delphis ponticus-alalaji elää vain Mustallamerellä ja osassa Välimerta.[1]

Tavallista delfiiniä on tavattu Suomen aluevesillä ainakin kolmesti.[6] Tiettävästi ensimmäinen havainto tehtiin vuonna 1893, jolloin delfiini kuoli kalaverkkoon Ahvenanmaalla.[8] Toinen havainto saatiin vasta yli sata vuotta myöhemmin, kun Luvian Säpin saaren rannasta löytyi kuollut delfiini loppukesällä 1997.[8] Raadon löytymisen jälkeen kävi ilmi, että muuan merikapteeni oli aikaisemmin kesällä nähnyt yhden[8][5] tai joidenkin lähteiden mukaan kaksi[6] delfiiniä elävänä Säpin lähistöllä.[8] Tutkimuksissa Säpin yksilö osoittautui 5–7-vuotiaaksi urokseksi, ja sen luurankoa suunniteltiin tuolloin sijoitettavaksi Turun luonnontieteelliseen museoon.[8] Kolmannen kerran delfiinejä vieraili Suomen vesillä marraskuussa 2006, jolloin Korppoon saaristokeskuksen edustalla havaittiin emo ja poikanen.[6][5] Ne nähtiin toisenkin kerran Saaristomerellä elävinä, kunnes noin viikon kuluttua ne hukkuivat kalaverkkoihin.[6] Nämä kaksi yksilöä oli tuolloin tarkoitus säilöä Helsingin Luonnontieteellisen keskusmuseon kokoelmiin.[5]

RavintoMuokkaa

Delfiinit pyydystävät laumassa ja syövät pikkukaloja kuten makrilleja, sillejä ja sardiineja.

LisääntyminenMuokkaa

Delfiinit elävät normaalisti pienissä parvissa. Ne pariutuvat yleensä syyskesällä. Naaras kantaa vajaan vuoden. Poikanen on syntyessään hieman alle metrin mittainen.

Katso myösMuokkaa

Pullokuonodelfiini

LähteetMuokkaa

Suuri Eläinkirja. WSOY, 1988. ISBN 951-0-22848-6.

ViitteetMuokkaa

  1. ↑ Siirry ylös kohtaan: a b c d Hammond, P.S., Bearzi, G., Bjørge, A., Forney, K., Karczmarski, L., Kasuya, T., Perrin, W.F., Scott, M.D., Wang, J.Y., Wells, R.S. & Wilson, B.: Delphinus delphis IUCN Red List of Threatened Species. Version 2014.2. 2008. International Union for Conservation of Nature, IUCN, Iucnredlist.org. Viitattu 30.7.2014. (englanniksi)
  2. ↑ Siirry ylös kohtaan: a b Nisäkäsnimistötoimikunta: Maailman nisäkkäiden suomenkieliset nimet (vahvistamaton ehdotus nisäkkäiden nimiksi) 2008. Viitattu 30.12.2010.
  3. ↑ Siirry ylös kohtaan: a b c Wilson, Don E. & Reeder, DeeAnn M. (toim.): Delphinus Mammal Species of the World. A Taxonomic and Geographic Reference (3rd ed). 2005. Bucknell University. Viitattu 30.12.2010. (englanniksi)
  4. ↑ Siirry ylös kohtaan: a b Cajander, Veli-Risto; Similä, Tiu: Tieteellinen englanti-suomi -valassanakirja Whale watching web. 1987. Rauno Lauhakangas. Viitattu 30.12.2010.
  5. ↑ Siirry ylös kohtaan: a b c d e Itämeriportaali 14.11.2006: Saaristomeren delfiinit löytyivät kuolleina Luettu 30.12.2010
  6. ↑ Siirry ylös kohtaan: a b c d e f g Halkka, Antti: Korppoon delfiinien visiitti jäi lyhyeksi. Suomen Luonto, 2006, nro 12, s. 12. Suomen luonnonsuojeluliitto.
  7. Siirry ylös ↑ Itämeriportaali 8.11.2006: Korppoon delfiinit ovatkin tavallisia delfiinejä Luettu 6.1.2010
  8. ↑ Siirry ylös kohtaan: a b c d e Delfiinin onneton harharetki. Eläinmaailma, 1997, nro 9, s. 8. Helsinki Media Company Oy. ISSN 0357-8747.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki