FANDOM

Muumipeikko ystävineen auttaa Bernardo da Pinciä

Bernardo da Pinci.

Bernardo da Pinci on Muumilaakson tarinoissa sarjassa jaksoista, "Aikakoneella renessanssiin" ja Retki renessanssiin, (jaksossa 97). Hän on myös suuri hertta Muumipeikon, Niiskuneidille, Nipsun, Pikku Myyn. Lapset ovat leikkimässä piilosta, mutta hommasta ei tule mitään, Myy yönäisee Muumia päin tynnyeritä ja he kolauttavat aikakonetta heittäydyttyään turvaan. Aikakone käynnistyy ovat mahdollisesti menneet tulevaisuuteen ja he ryhtyvät tutkimaan paikkoja. He löytävät ateljeen täynnä tuhrittuja maalauksia sekä laboratorion, missä Nipsu huolimattomuuksissaan aiheuttaa räjähdyksen. Laboratorio ja lapset ovat sotkussa ja Niiskuneitikin joutuu riisumaan nilkkarenkaansa puhdistuksen ajaksi. Paikan omistaja, Bernardo da Pinci, tulee paikalle ensin raivoissaan epäonnistuneelle kokeelleensa, mutta innostuu nilkkarenkaasta luulleen sen olevan hänen eksperimenttisä tulosta. Lapset kuitenkin kertovat totuuden ja keksijänero murtuu siitä.

VHS-julkaistuMuokkaa

DVD-julkaistu (Yleisradion version)Muokkaa

DVD-julkaistu (MTV3 version)Muokkaa

Bernardo da Pinci Yleisradion ääninäyttelee Ilkka Merivaara. MTV:n Francesco Pinci ääninäyttelee Jon-Jon Geitel.