FANDOM

Aliisa
Aliisa on Noidan tyttären tytär animaatiosarjassa Muumilaakson tarinoita. Hän opiskelee noidaksi ja on muumien hyvä ystävä. Hän on hyvin sydämellinen ja hyvin filosofinen ajattelija.

Noita ei pidä siitä, että Aliisa viettää aikaa muumijen ja heidän ystäviensä kanssa, koska hänen mielestään sellainen seurustelu häiritsee noita opintoja eikä ole noidalle sopivaa olla liian sosiaalinen. Joissain jaksoissa nähdään myös Noita kaiken tahtoin estämässä Aliisan kanssakäyminen ystäviensä kanssa.

Toisin kuin muut sarjan hahmot, Noita ja Aliisa eivät perustu millään lailla Tove Janssonin tuotantoon. Aliisan suomenkielisenä äänenä sarjassa toimi Yleisradion dubbauksessa Marja Packalén ja MTV:n dubbauksessa Ella Pyhältö.

Aliisa on nuori, pitkähiuksinen ja käyttää harmaata mekkoa. Hänen suurin unelmansa on selvittää noidan opinnot ja päästä oikeaksi noidaksi. Aliisa on Muumien hyvä ystävä, mutta hänen mummonsa pitää heitä liian kiltteinä eikä halua altistaa Aliisaa heidän "huonoille vaikutuksilleen". Aliisa joutuukin karkaamaan päästäkseen Muumilaaksoon ystäviään tapaamaan.

Kun Aliisan mummo tulee hakemaan häntä, Muumit arvelevat mummon olevan noita. Muumipeikko ja Niiskuneiti, Nipsu, ei halua uskoa Aliisan olevan noita ja hän yhdessä Nuuskamuikkusen ja Pikku Myyn kanssa lähtevät ottamaan asiasta selvää. Heille Tuu-Tikki, selviää, että Mummo on noita ja Aliisa opiskelee noidaksi. Tiuhti ja Viuhti, Taikuri, ja Taikurin pantteri, Aliisa nähdään viimeisen kerran jaksossa "Kohti etelää" (osa 76), jolloin Aliisa on noidan mukaan jo tarpeeksi kypsä saadakseen oman luudan.

Sarjan kuluessa Aliisa oppii muun muassa juoksemaan yliluonnollisen nopeasti, kävelemään veden pinnalla ja hengittämään veden alla. Kahteen jälkimmäiseen noitatemppuun Aliisa käyttää loitsua, joka kuuluu seuraavasti: "Milamassa saragossa kannelorum lom, Barbarossa tillin tallin tilulilulaa". Jaksossa "Delfiini" myös Muumipeikko käyttää samaa loitsua voidakseen hengittää veden alla.

Ohjelman-televisiossa Muumilaakson tarinoita Muokkaa

Jaksot Muokkaa

  1. Noita (34) / Noitametsän asukkaat
  2. Joulu on ovella (35) / Kohta tulee joulu
  3. Keskitalven kokko (36) Kokko talvea keskellä
  4. Loitsu (37) / Uniloitsu
  5. Jysähdyksiä yössä (38) / Yöllisiä pamahduksia
  6. Auringonpimennys (41) / Taianomainen auringonpimennys
  7. Kuuma lähde (46) / Muumilaakson kuuma lähde
  8. Kuplia (47) / Saippuakuplia
  9. Noitakävelyä (57) / Aliisan noitakävely
  10. Feeniks-lintu (67) / Kultasiipinen feeniks
  11. Muumipeikko ja delfiini (70) / Muumipeikko tutustuu delfiiniin
  12. Ihana lahja (72) / Uskomaton lahja
  13. Satumainen smaragdi (73) / Kuningatarsmaragdi
  14. Suuri lentokilpailu (75) / Lentokisa
  15. Kohti etelää (76) / Etelä kutsuu

VHS-julkaistu Muokkaa

DVD-julkaistu (MTV3) Muokkaa

Kuvagalleria Muokkaa

kaikki tyngät